[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 30-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری و ارایه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات
مریم شیرازی، فاطمه الحانی ، لیلا اکبری، فاطمه سمیعی سینی، محمود بابایی، فاطمه حیدری
، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده:   (30025 مشاهده)
مقدمه: بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد وضعیت آموزش بالینی می‌تواند منجر به شناسایی مشکلات و ارتقای کیفیت آموزش بالینی شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارایه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات انجام شده است. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 140 نفر از دانشجویان ترم دوم تا هشتم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی غیرنسبتی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای روا و پایا شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافیک و وضعیت آموزش بالینی) بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، داده‌ها با نرم‌افزارSPSS v.15 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی (فراوانی) و تحلیلی (کای اسکوئر) تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری برای سنجش ارتباط میان اطلاعات دموگرافیک و وضعیت آموزش بالینی (05/0p<) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: مهم‌ترین مشکل آموزش بالینی در بعد مدیریتی، آموزشی، محیطی، انگیزشی و پرسنلی به ترتیب به حساب نیامدن زمان کارآموزی‌ها جزء سوابق کاری دانشجو، مشارکت ندادن دانشجو در تصمیم‌گیری‌های مربوط به برنامه‌ریزی کارآموزی، کم توجهی به امکانات رفاهی مثلاً یک اتاق برای دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌ها متناسب با شأن دانشجو، نداشتن جایگاه مناسب در بخش و همکاری ناکافی کارکنان بخش با دانشجو بود. در کل از بین مشکلات آموزش بالینی با اولویت اول، مهم‌ترین مشکل در نظر نگرفتن کمترین امکانات رفاهی مثلاً یک اتاق برای دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌ها متناسب با شأن دانشجو مربوط بعد محیطی بوده است. نتیجه‌گیری: وضعیت آموزش بالینی در رشته پرستاری نیازمند تدوین برنامه‌هایی جهت افزایش میزان مشارکت دانشجویان، مربیان و پرسنل پرستاری در برنامه‌ریزی‌های کارآموزی و همچنین مشارکت دانشکده‌ها و مراکز آموزشی درمانی برای تأمین امکانات رفاهی در محیط‌های بالین برای دانشجویان پرستاری می‌باشد. علاوه بر این در نظر گرفتن دوره کارورزی جزء سوابق کاری دانشجویان پرستاری، می‌تواند منجر به افزایش انگیزه و توانمندی آن‌ها در دوران آموزش بالینی و ایجاد نگرش مثبت در رابطه با آینده شغلی‌شان شود.
واژه‌های کلیدی: وضعیت آموزش بالینی، دانشجویان کارشناسی پرستاری، راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات
متن کامل [PDF 690 kb]   (1404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirazi M, Alhani F, Akbari L, Samiee sini F, Babaee M, Heidari F. Assessment of the condition of clinical education from the viewpoints of undergraduate nursing students: presentation of problem-oriented stratagies. 3 JNE. 2013; 2 (2) :30-38
URL: http://jne.ir/article-1-179-fa.html
شیرازی مریم، الحانی فاطمه، اکبری لیلا، سمیعی سینی فاطمه، بابایی محمود، حیدری فاطمه. بررسی وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری و ارایه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات. آموزش پرستاری . 1392; 2 (2) :30-38

URL: http://jne.ir/article-1-179-fa.html

دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 801 queries by yektaweb 3506