[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 48-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط هوش اجتماعی و اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرستان های مراغه و بناب در سال 1393
مظفر غفاری ، نادر حاجلو، شهناز بایرامی
مربی گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، ghaffari@yahoo.com
چکیده:   (5066 مشاهده)
مقدمه: هوش اجتماعی و اخلاقی در محیط های دانشگاهی که از لحاظ تفاوت های فردی و شخصیتی از تنوع بسیاری برخوردار هستند، باعث افزایش سازگاری دانشجویان شده و عملکرد تحصیلی آنان تحت تاثیر قرار می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط هوش اخلاقی و اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان می‏باشد. روش‎: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری این تحقیق شامل 333 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای آزاد و دولتی شهرستان‎های بناب و مراغه در سال 1393 بودند که به روش خوشه‎ای چند مرحله‎ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از نسخه‏ فارسی پرسشنامه‏های هوش اجتماعی تت و هوش اخلاقی لنیک و کیل استفاده شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیر هوش اجتماعی (394/0=r و 00/0= P)، مولفه دلسوزی (320/0=r و00/0= P)، مولفه مسئولیت پذیری (243/0=r و00/0= P)، مولفه بخشش (436/0=r و00/0= P) و مولفه درستکاری هوش اخلاقی (263/0=r و00/0= P)رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که متغیر هوش اجتماعی و خرده مقیاس ‎های هوش اخلاقی در تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان (3/41% ) سهم دارند. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط مستقیم عملکرد تحصیلی با هوش اجتماعی و مولفه های هوش اخلاقی، به نظر می رسد هوش اجتماعی و اخلاقی باعث افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان می‏شود.
واژه‌های کلیدی: هوش اجتماعی، اخلاقی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 280 kb]   (1771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari1 M, Hajlo N, Bayami S. The Relationship between Social and moral Intelligence with Academic Performance of Medical Students in Maragheh and Bonab, Iran in 2015. 3 JNE. 2015; 4 (3) :48-55
URL: http://jne.ir/article-1-542-fa.html
غفاری مظفر، حاجلو نادر، بایرامی شهناز. بررسی ارتباط هوش اجتماعی و اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرستان های مراغه و بناب در سال 1393. آموزش پرستاری . 1394; 4 (3) :48-55

URL: http://jne.ir/article-1-542-fa.html

دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 792 queries by yektaweb 3506