[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 14-24 برگشت به فهرست نسخه ها
پرستاران انگیره‌ساز یا سرکوب‌گر انگیزش در مسیر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری
دکتر نسرین حنیقی، دکتر سرور پرویزی ، دکتر سودابه جولایی
دانشیار د ع پ تهران ، s_parvizy@yahoo.com
چکیده:   (33638 مشاهده)
مقدمه: بالین، مهم‌ترین عرصه برای آشنایی بیشتر دانشجویان پرستاری با قلمرو تازه‌ای است که بعدها عمر حرفه‌ای خود را در آن خواهند گذراند. پرستاران نقش چشمگیری را در ایجاد این شناخت دارند. هدف از این مطالعه تبیین درک دانشجویان و مربیان از نقش پرستاران در انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری است. روش: در این مطالعه با لحاظ کردن اخلاقیات پژ‍وهش شانزده دانشجوی پرستاری و چهار مربی پرستاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و زنجان مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده از این مصاحبه‌ها پس از ضبط و نسخه‌برداری به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: «گذار از چالش‌های حرفه پرستاری» و «بازتاب عملکرد پرستاران بر انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان» به عنوان طبقات اصلی استخراج شدند که اولین طبقه اصلی سه زیرطبقه و دومین طبقه اصلی چهار زیرطبقه داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که «دشواری‌ها و شیرینی‌های حرفه»، «شرایط فرهنگی و اجتماعی»، «بیماری سازمانی در انتصابات پرستاری و چیدمان پرستاران »، «عملکرد مبتنی بر دانش»، «اقتدارِ تصمیم‌گیری در برابر روتین‌زدگی»، «رعایت حقوق بیمار یا نقض حریم حقوقی» بیمار به طور غیرمستقیم بر انگیزش یادگیری دانشجویان تأثیرگذار بوده است. اما «ارتباط پرستاران با دانشجویان» به طور مستقیم بر انگیزش یادگیری دانشجویان اثرگذار بوده است. آگاهی پرستاران از میزان تأثیر خود بر انگیزش یادگیری بالینی دانشجویان می‌تواند در قطع چرخه معیوب تربیت پرستاران بی‌انگیزه بسیار حایز اهمیت باشد. همچنین بر پایه نتایج این پژوهش، ایجاد انگیزش در یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری، نیازمند بهسازی شرایط حرفه پرستاری و توانمندسازی پرستاران است.
واژه‌های کلیدی: یادگیری بالینی، انگیزش، پرستار، مطالعه کیفی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 677 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hanifi N, Parvizi S, joolaee S. Nurses as motivators or suppressors of nursing students’ learning in clinical learning. 3 JNE. 2012; 1 (1) :14-24
URL: http://jne.ir/article-1-49-fa.html
حنیقی نسرین، پرویزی سرور، جولایی سودابه. پرستاران انگیره‌ساز یا سرکوب‌گر انگیزش در مسیر یادگیری بالینی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1391; 1 (1) :14-24

URL: http://jne.ir/article-1-49-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 792 queries by yektaweb 3506