[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 66-77 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه عوامل انگیزشی و موانع آموزش به بیمار از دیدگاه مدیران و پرسنل پرستاری
مهدیه آرین، حامد مرتضوی ، محبوبه طباطبایی چهر، ویدا طیبی، اکرم گازرانی
دکتری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، بجنورد، ایران
چکیده:   (5252 مشاهده)
مقدمه : آموزش بیمار در بیمارستان کار دشواری است و موانع زیادی در مسیر آن وجود دارد . برای رسیدن به ملزومات آموزش به بیمار موثر ، شناسایی موانع وانگیزه های آموزش به بیماراز دیدگاه افراد درگیر در فرآیند آموزش به بیمارضروری است روش: این پژوهش یک مطالعه ی تحلیلی مقطعی است. جامعه ی پژوهش، 131 نفر از پرستاران و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1393 می باشد که به صورت سر شماری و بر اساس معیارهای ورود انتخاب شده اند. روش گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه بود که از طریق دفتر مدیریت پرستاری در اختیار افرد قرار گرفت و پس از تکمیل آن به سوپروایزر آموزشی بیمارستان عودت داده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بررسی عوامل انگیزشی پرستاران در ارتباط با بیمار و پرسشنامه شناسایی موانع آموزش به بیمار در سه بعد مرتبط با بیمار، مدیریت و پرستار بود. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 استفاده شد. یافته ها : از دیدگاه پرستاران عمده موانع آموزش به بیمار: کمبود آگاهی پرستاران در زمینه اصول آموزش به بیمار (9/71 درصد)، بی سوادی وکم سوادی بیماران (8/70 درصد)، عدم همکاری بیمار ،عدم شناخت نیازآموزشی بیمار وکمبود نیروی انسانی پرستاری (7/66 درصد)،کمبود منابع آموزشی مکتوب (5/62 درصد)، عدم وجود برنامه ریزی منظم برای آموزش به بیمار (4/60 درصد)، وضعیت نامساعد عمومی بیمار و عدم وجود قوانین مدون در زمینه آموزش به بیمار (4/59 درصد) و از دیدگاه مدیران: کمبود آگاهی پرستاران در زمینه اصول آموزش به بیمار (1/97 درصد)، عدم همکاری بیمار(4/91 درصد)، وکمبود نیروی انسانی واختلاف جنس آموزش دهنده به بیمار (1/77 درصد)،ناتوانی بیمار برای مراقبت از خود (4/71 درصد)، کمبود وقت پرستاران (8/68 درصد)بی سوادی وکم سوادی بیماران(6/68 درصد)،عدم پذیرش آموزش توسط بیمار(60 درصد)، کمبود بودجه برای آموزش بیمار (3/54 درصد) بیان گردید. از دیدگاه پرستاران عمده عوامل انگیزشی آموزش به بیمار: وجدان کاری(9/46 درصد)،شناخت وقدردانی از جانب مسئولین(8/43)،حقوق ودستمزد(7/42 درصد) و از دیدگاه مدیران پیشرفت وارتقای شغلی(9/42 درصد)،علاقه به کار، نظارت وسرپرستی از جانب مسئولین (1/37 درصد) بیان گردید. همچنین بین برخی متغیر های دموگرافیک با برخی موانع وعوامل انگیرشی ارتباط معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: پرستاران و مدیران پرستاری در مورد اصلی ترین موانع مرتبط با بیمار و مرتبط با پرستاردیدگاههای مشترکی داشتند . ولی در مورداصلی ترین موانع مرتبط با مدیریت اختلاف نظرداشتند. با توجه به هزینه –اثر بخش بودن آموزش به بیمار ضروری است مسئولین امر با اتخاذ تدابیری همچون اختصاص بودجه کافی به امر آموزش که سبب برگزاری کلاس های آموزشی و جذب تعداد کافی نیروی پرستاری و برنامه ریزی موثر و نظارت تشویق مناسب پرستاران می گردد؛ در جهت رفع موانع آموزش به بیمار اقدام کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، مدیران پرستاری، موانع
متن کامل [PDF 308 kb]   (1933 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۳۰



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arian M, Mortazavi H, TabatabaeiChehr M, Tayebi V, Gazerani A. The Comparison between Motivational Factors and Barriers to Patient Education Based on the Viewpoints of Nurses and Nurse Managers . 3 JNE. 2015; 4 (3) :66-77
URL: http://jne.ir/article-1-544-fa.html
آرین مهدیه، مرتضوی حامد، طباطبایی چهر محبوبه، طیبی ویدا، گازرانی اکرم. مقایسه عوامل انگیزشی و موانع آموزش به بیمار از دیدگاه مدیران و پرسنل پرستاری . آموزش پرستاری . 1394; 4 (3) :66-77

URL: http://jne.ir/article-1-544-fa.html

دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 798 queries by yektaweb 3506