[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 26-39 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی
حسین باقری، میلاد بازقلعه
مربی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، Moz1756_1791@yahoo.com
چکیده:   (6792 مشاهده)
مقدمه:پرستاری همواره حرفه ای متکی بر عمل شناخته میشود و آموزش بالینی رکن اصلی پرستاری محسوب می گردد. مطالعهمتاسنتزحاضرباهدفتعیین عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری در طی سالهای 1392-1382 صورت گرفته است. روش : درمطالعهمتاسنتزحاضربا استفاده ازروش متاسنتز کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعاتکیفیانجامشدهپیرامونعواملمرتبطباآموزش بالینی در پرستاریدرایران و دارای شرایط ورود به مطالعهدربانکهایاطلاعاتی SID،Magiran،Iranmedex طیسالهای 1392-1382جمعآوریوموردبررسیومقایسهقرارگرفت برایجستجودربانکهای اطلاعاتی مذکور ازعبارات"آموزش بالینی"،"آموزش در عرصه" و "آموزش عملی" استفادهگردید.هر یک از مطالعات انتخاب شده، با دقت و با تمرکز بر جزئیات، بررسی شده و مفاهیم کلیدی استخراج شده از هر مطالعه با مفاهیم کلیدی سایر مطالعات جهت تفسیر نهایی پدیده آموزش بالینی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها:بر اساس جستجوی اولیه صورت گرفته در پایگاههای اطلاعاتی مذکور، تعداد18مطالعهکیفیدرارتباطباآموزش بالینی پرستاری و عوامل مرتبط با آنیافتشدکهازاینتعداد،7مطالعهدقیقاًدرارتباطباموضوعپژوهشبود. مشارکت کنندگان در 6 مقاله، دانشجویان پرستاری و در 1 مقاله اعضاء هیأت علمی مدرس پرستاری و مسئولین امور بالینی بودند. مطالعات انتخاب شده 7 شهر: تهران، رشت، اصفهان،خراسان شمالی، زنجان، زاهدان و ارومیه را پوشش می دادند و شیوه تجزیه و تحلیل در هفت مطالعه، روش تحلیل محتوی ذکر شده بود.در نهایت تفسیر نهایی از پدیده آموزش بالینی و عوامل مرتبط با آن در قالب دو درونمایه: عوامل تسهیل (تقویت) کننده و عوامل تهدید کننده، در 4 بعد: دانشجو، مربی، محیط و برنامه آموزشی ارائه گردید. نتیجه گیری:نتایج حاصل از مطالعه حاضردرزمینهعواملمؤثر بر آموزش بالینی می تواندتوسطمربیان و مسئولین برنامه ریزیدرآموزش بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد وجهت هدایتمطالعاتبعدیدرزمینهآموزش بالینیسودمندباشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، پرستاری، متاسنتز کیفی
متن کامل [PDF 255 kb]   (1618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri H, Bazghaleh M. Clinical education and its related factors in nursing: A qualitative meta-synthesis study. 3 JNE. 2016; 4 (4) :26-39
URL: http://jne.ir/article-1-559-fa.html
باقری حسین، بازقلعه میلاد. عوامل مؤثر بر آموزش بالینی در پرستاری: یک مطالعه متاسنتز کیفی. آموزش پرستاری . 1394; 4 (4) :26-39

URL: http://jne.ir/article-1-559-fa.html

دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 789 queries by yektaweb 3506