[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 66-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ارائه موفق مراقبت مبتنی بر شواهد
هادی شریف مقدم ، مریم سلامی ، محمد رضا نریمانی ، مریم رزمخواه
دانشکده پرستاری و مامایی، تبریز، ایران ، Razmkhahmr@gmail.com
چکیده:   (6710 مشاهده)

مقدمه: مطالعه حاضر جهت بررسی سواد اطلاعاتی اعضای هیت علمی و دانشجویان دکترا با هدف توسعه دانش کاربردی در ارتباط با سطح سواد اطلاعاتی در انجام مراحل مراقبت مبتنی بر شواهد در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت.

روش کار: مطالعه توصیفی تحلیلی، بین 53 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترای تخصصی، نیمسال اول 95-94 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که توسط جامعه آماری تکمیل و از طریق نرم افزار SPSS-22 تحلیل گردید.

یافته‌ها: میانگین سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان در تمامی مهارت‌های مرتبط با مراقبت مبتنی بر شواهد و استانداردهای سواد اطلاعاتی بجز در استاندارد" تبادل و اشاعه اطلاعات" بیشتر از میانگین شاخص (10 ± 50) بوده و بیشترین میانگین در مراقبت مبتنی بر شواهد مربوط به مهارت" تدوین سئوال" (به ترتیب 17/6 ± 18/96 و 69/14 ± 51/48) و کمترین میانگین مربوط به مهارت" ارزیابی نتایج" (به ترتیب 83/16 ± 27/70 و 08/14 ± 94/45) و در استانداردهای سواد اطلاعاتی بیشترین میانگین مربوط به استاندارد "یافتن اطلاعات" (به ترتیب 66/6 ± 56/95 و 62/ 13± 44/72) و کمترین آن مربوط به استاندارد "تبادل و اشاعه اطلاعات " (به ترتیب 83/11 ± 19/74 و 35/11 ± 51/48) بود.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و اینکه میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دکترای تخصصی پرستاری و اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط برآورد شده، بنابر این پیشنهاد می‌گردد، تدابیری برای ارتقاء بهینه مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در دو گروه به منظور تصمیم گیری شواهد مدار در مراقبت بیماران اتخاذ گردد.

واژه‌های کلیدی: مراقبت مبتنی بر شواهد، سواد اطلاعاتی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکترای پرستاری
متن کامل [PDF 867 kb]   (2812 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/3 | پذیرش: 1395/9/3 | انتشار: 1395/9/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif Moghadam H, Salami M, Narimani M R, Razmkhah M. The Rate of Information Literacy of Faculty Members and PhD students of Faculty of Nursing and Midwifery based on Successful Evidence Healthcare. 3 JNE 2016; 5 (4) :60-66
URL: http://jne.ir/article-1-719-fa.html

شریف مقدم هادی، سلامی مریم، نریمانی محمد رضا، رزمخواه مریم. بررسی سطح سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ارائه موفق مراقبت مبتنی بر شواهد. آموزش پرستاری. 1395; 5 (4) :60-66

URL: http://jne.ir/article-1-719-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( مهر و آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645