[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 11-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری
سمیرا اروجلو، معصومه همتی مسلک پاک
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، hemmatma@yahoo.com
چکیده:   (2087 مشاهده)

مقدمه: خودکارآمدی در بکارگیری دانش و مهارت های علمی و حرفه ای نقش مهمی دارد. با توسعه تفکر انتقادی و خودکارآمدی می توان دانشجویانی سازگار و فعال هم در عرصه یادگیری و هم در زندگی فردی و اجتماعی داشت. این مطالعه به بررسی رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری می پردازد.

روش کار: پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از تمامی دانشجوی پرستاری سال آخر به تعداد 50 نفر در سال 1392 انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، استاندارد سنجش مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و خودکارآمدی عمومی شرر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد که بین مهارت های تفکر انتقادی با خودکارآمدی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت (0/42,P=0/002rs=).

نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه مثبت میان مهارت های تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری، پرورش مهارت های تفکر سطح بالا به عنوان یکی از رسالت های مهم آموزش عالی، بکارگیری رویکردهای مناسب را که به توسعه این تفکرات می انجامد ضروری می سازد.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 525 kb]   (1024 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-05062


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. Assessing the Relationship between Critical Thinking and Self-Efficacy of Nursing Student. 3 JNE. 2017; 5 (6) :11-17
URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html
اروجلو سمیرا، همتی مسلک پاک معصومه. بررسی رابطه تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری . آموزش پرستاری . 1395; 5 (6) :11-17

URL: http://jne.ir/article-1-761-fa.html

دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.859 seconds with 789 queries by yektaweb 3506