[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 32-24 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرآموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و انتخاب نوع زایمان زنان نخست‌زا
عباسعلی حسین خانزاده ، اعظم رستم‌پور ، مهناز خسروجاوید ، ناهید ندائی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، Abbas_khanzadeh@yahoo.com
چکیده:   (8651 مشاهده)

مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روانشناختی بسیاری همراه است. بنابراین، زنان باردار ممکن است اضطراب زیادی را تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و نوع انتخاب زایمان زنان نخست‌زا انجام گرفت.

روش کار: در پژوهش نیمه‌تجربی حاضر، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه مورد بررسی عبارت بود از تمامی زنان باردار نخست‌زایی که در بهمن‌ماه سال 1392 به بیمارستان عسلیان شهر خرم‌آباد مراجعه کرده بودند. از این میان تعداد 24 نفر بر اساس شرایط ورود به پژوهش و خروج از آن به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گروه آزمایش علاوه بر مراقبت‌های معمول، آموزش شناختی-رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد، در حالی که گروه گواه فقط مراقبت‌‌های معمول را دریافت کردند. داده‌های پژوهش با کمک پرسشنامه جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته و پرسشنامه اضطراب بارداری وندنبرگ جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، و آزمون‌های تحلیل کوواریانس و خی دو در محیط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات اضطراب بارداری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، کاهش معناداری داشته است (0/001> p). همچنین، بین دو گروه از نظر انتخاب نوع زایمان تفاوتی معنادار وجود داشت (0/05> p).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست‌آمده، می‌توان گفت که آموزش شناختی-رفتاری در دوران بارداری بر کاهش اضطراب و انتخاب زایمان طبیعی زنان نخست‌زا اثربخش است.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی-رفتاری، اضطراب بارداری، نوع زایمان، زنان نخست‌زا
متن کامل [PDF 461 kb]   (7466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/3 | پذیرش: 1395/11/3 | انتشار: 1395/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Khanzadeh A, Rostampour A, Khosrojavid M, Nedaee N. Effectiveness of cognitive-behavioral education on anxiety during pregnancy and delivery method in primiparous women. 3 JNE 2017; 5 (6) :24-32
URL: http://jne.ir/article-1-763-fa.html

حسین خانزاده عباسعلی، رستم‌پور اعظم، خسروجاوید مهناز، ندائی ناهید. تأثیرآموزش شناختی-رفتاری بر اضطراب بارداری و انتخاب نوع زایمان زنان نخست‌زا. آموزش پرستاری. 1395; 5 (6) :24-32

URL: http://jne.ir/article-1-763-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645