[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) ::
جلد 5 شماره 6 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی نرم‌افزار آموزشی و شبیه‌ساز احیای قلبی – ریوی و بررسی تأثیر آن بر رضایت‌مندی دانشجویان اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
رضا صفدری، ناصر چرخ‌ساز، محمدعلی منتصری، نجمه منتصری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، n_montaseri@outlook.com
چکیده:   (2051 مشاهده)

مقدمه: احیای قلبی – ریوی فرایندی حیاتی جهت نجات بیماران می‌باشد. توانایی انجام احیا مستلزم کسب دانش نظری و عملی در زمینه احیای قلبی – ریوی است. امروزه جهت ارتقای کیفیت آموزش احیای قلبی – ریوی از روش‌های مختلفی استفاده می‌گردد. هدف از این مطالعه طراحی نرم‌افزار آموزشی و شبیه‌ساز احیای قلبی- ریوی و تعیین تأثیر نرم‌افزار طراحی‌شده بر میزان رضایت‌مندی دانشجویان اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

روش کار: بر اساس مطالعات انجام‌شده در زمینه احیای قلبی – ریوی، تائید محتوای آموزشی نرم‌افزار توسط اساتید مدرس احیا و سناریوهای تعریف‌شده بر پایه الگوریتم‌ها و راهنمای انجمن قلب آمریکا، به‌منظور درک بهتر موجودیت‌ها و ترتیب عملیات نرم‌افزار مذکور، نمودارهای مورد کاربرد (Use Case Diagram)، توالی و فعالیت به زبان مدل‌سازی یکنواخت ترسیم شدند و بر اساس آن‌ها نرم‌افزار در محیط Adobe Flash و به کمک نرم‌افزارهای Photoshop، فارسی‌نویس Maryam، Poser Pro و 3DMax پیاده‌سازی گردید. درنهایت نرم‌افزار به روش سنجش رضایت‌مندی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس مطالعاتی که محقق انجام داد 7 سناریو برای بخش تمرین نرم‌افزار و 10 سناریو برای بخش آزمون در نظر گرفته شد و به‌طورکلی 10 نمودار مورد کاربرد،12 نمودار فعالیت و 9 نمودار توالی رسم گردید. برای گرد آوری داده ها پرسشنامه رضایت مندی‌ محقق ساخته متشکل از 34 سوال با مقیاس لیکرت پنج امتیازی مورد استفاده قرار گرفت و  نتایج نشان داد که میانگین رضایت دانشجویان از نرم‌افزار آموزشی شبیه‌ساز احیای قلبی - ریوی در وضعیت بالا  قرار دارد.

نتیجه‌گیری: چنانچه در کنار روش‌های سنتی سخنرانی برای مباحث بالینی (عملی) از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آموزشی استفاده گردد سطح دانش دانشجویان ارتقا پیدا می‌کند و بسیاری از کاستی‌هایی که روش سخنرانی و حضور در بیمارستان دارند برطرف می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: احیای قلبی – ریوی، نرم‌افزار شبیه‌ساز، نرم‌افزار آموزشی
متن کامل [PDF 939 kb]   (1067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول



DOI: 10.21859/jne-05061


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safdari R, Charkhsaz N, Montaseri M, Montaseri N. Survey the effect of CPR simulation training software on the satisfaction of operating room and medical emergency students in Tehran University of Medical Sciences. 3 JNE. 2017; 5 (6) :1-10
URL: http://jne.ir/article-1-764-fa.html
صفدری رضا، چرخ‌ساز ناصر، منتصری محمدعلی، منتصری نجمه. طراحی نرم‌افزار آموزشی و شبیه‌ساز احیای قلبی – ریوی و بررسی تأثیر آن بر رضایت‌مندی دانشجویان اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. آموزش پرستاری . 1395; 5 (6) :1-10

URL: http://jne.ir/article-1-764-fa.html

دوره 5، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.879 seconds with 795 queries by yektaweb 3506