[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 20-10 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های تأثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی
اشرف السادات حکیم
، hakim3448200@yahoo.com
چکیده:   (39021 مشاهده)
چکیده مقدمه: بررسی رضایت از رشته تحصیلی در هر دانشکده از مسایل اساسی آن دانشکده و جزء لاینفک فعالیت‌های آن در حیطه رفتار و عملکرد سازمانی محسوب می‌شود. در این راستا پژوهشی با هدف تعیین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی انجام شد. روش: در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) به صورت سرشماری رضایت کلیه دانشجویان پرستاری (164 نفر) دانشکده‌های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در 6 حیطه اساسی (شرایط محیط آموزشی، شرایط محیط بالینی، مربیان، وجهه اجتماعی، ارتباط با همکاران و مدیریت) بر طبق یک پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS v.17 برای متغیرهای کمی و روش‌های آماری توصیفی، همچنین از آزمون‌های آماری مجذور کای، آزمون تی و ضریب هبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معناداری برای کلیه آزمون‌ها برابر با 05/0p< در نظر گرفته شد. یافته‌ها: اکثر واحدهای مورد پژوهش (10/81%) از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. همچنین 14/84% دانشجویان از شرایط محیط آموزشی دانشکده، 70/53% از شرایط محیط آموزش بالینی، 60/36% از نحوه آموزش نظری توسط اساتید دانشکده،20/37% از نحوه آموزش بالینی توسط مربیان بالین، 63/39% از نحوه ارزشیابی توسط اساتید دانشکده، 70/81% از نحوه ارتباط با همکاران و نیز 40/60% دانشجویان پرستاری از وجهه اجتماعی رضایت کم داشتند، همچنین 10/31% از نحوه ارزشیابی توسط مربیان بالین و 70/56% واحدهای مورد مطالعه از نحوه مدیریت پرستاری رضایت خیلی کم داشتند. نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. لذا توجه به عوامل مؤثر در افزایش رضایتمندی دانشجویان نظیر کیفیت آموزش نظری، بالینی و فرآیندهای ارزشیابی، تعاملات و توجه به وجهه اجتماعی که نهایتاً سبب حفظ ارتقای کیفیت آموزشی می‌گردد، حایز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: رضایت، رشته پرستاری، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 716 kb]   (3155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakim A. Factors affecting satisfaction of nursing students of nursing major. 3 JNE 2013; 2 (2) :10-20
URL: http://jne.ir/article-1-177-fa.html

حکیم اشرف السادات. مؤلفه‌های تأثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی. آموزش پرستاری. 1392; 2 (2) :10-20

URL: http://jne.ir/article-1-177-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645