[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 55-65 برگشت به فهرست نسخه ها
شبیه‌سازی راهکاری برای ارتقای آموزش بالینی
مژگان جانی قربان، مریم اله دادیان ، فریبا حقانی
دانشگاه آزاد فلاورجان اصفهان ، maryamallahdadian@yahoo.com
چکیده:   (28725 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت در آموزش پرستاری و پزشکی باعث شده است که روش‌های سنتی آموزش به روش‌های پیشرفته برای تمرین مراقبت‌های بالینی در یک محیط ایمن تبدیل شود. شبیه‌سازی یک روش تدریس منحصر به فرد برای یادگیری و ارزیابی است. با توجه به این که در کارآموزی‌های رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی محدود بودن تسهیلات و فضاهای بالینی و یا کوتاهی زمان اقامت بیمار در بیمارستان می‌تواند برروی فرصت‌های یادگیری دانشجویان در زمینه مراقبت از بیمار تأثیر گذارد و فرصت‌های یادگیری کمتری برای دانشجویان فراهم شود به نظر می‌رسد فراهم آوردن محیطی شبیه‌سازی شده مثل بالین، بهترین راه برای آموزش بهتر و در نتیجه پیشگیری از خطاهای پزشکی و کنترل هر گونه آسیب به بیمار باشد. هدف از انجام این پژوهش مروری بر روش تدریس شبیه‌سازی در آموزش بالینی می‌باشد. روش: این مقاله، مطالعه مروری از نوع سنتی است که پژوهشگران در سال 1391-1390 با بررسی مجلات الکترونیکی Proquest و Elsevier تمام مقالات راجع به شبیه‌سازی از سال 2000 تا 2011 را جمع‌آوری کرده و سپس از بین مطالعات مرتبط، مواردی که دارای اهداف، متد، روش کار، حجم نمونه، آنالیز و نتیجه‌گیری مشخص بودند، انتخاب کردند که از این میان 3 مطالعه کیفی، 11 مورد کمی، 5 مورد کیفی- کمی می‌باشند. یافته‌ها: اگرچه شبیه‌سازی سطوح مختلف دارد اما شواهد نشان می‌دهد کارایی و تأثیرگذاری آن، در مقایسه با آموزش سنتی و روش‌های مبتنی بر سخنرانی بیشتر است. شبیه‌سازی ابزاری مهم در آموزش بالینی با اثرات سودمند برای اساتید، دانشجویان و بیماران می‌باشد. نتیجه‌گیری: در دهه گذشته شبیه‌سازی یک استراتژی کلیدی آموزشی برای پرورش مهارت‌های بالینی در رشته‌های مختلف شده است. سیاستگزاران، اساتید و بنیانگذاران، بر نیاز به پرورش مهارت‌های بالینی قبل از ورود به بالین، به منظور افزایش امنیت بیمار و کاهش فشار بر محیط‌های بالینی تأکید می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: شبیه‌سازی، یادگیری، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 1044 kb]   (1207 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

janighorban M, allahdadian M, Haghani F. Simulation, a strategy for improving clinical education. 3 JNE. 2013; 2 (1) :55-65
URL: http://jne.ir/article-1-99-fa.html
جانی قربان مژگان، اله دادیان مریم، حقانی فریبا. شبیه‌سازی راهکاری برای ارتقای آموزش بالینی. آموزش پرستاری . 1392; 2 (1) :55-65

URL: http://jne.ir/article-1-99-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 792 queries by yektaweb 3506