[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 18-27 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی و مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
مهدی صادقی ، شادان پدرام‌رازی، علیرضا نیکبخت نصرآبادی، حسین ابراهیمی، انوشیروان کاظم‌نژاد
مربی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، mahdisadeghi@shmu.ac.ir
چکیده:   (15297 مشاهده)
مقدمه: آموزش در دیابت یک مسأله اساسی و مهم در دستیابی به کنترل گلیسمیک بهینه است و یکی از مؤثرترین عوامل در کیفیت آموزش انتخاب روش‌های مناسب آموزشی است. از طرف دیگر توجه به آموزش خانواده بیماران می‌تواند مدیریت و کنترل مطلوب را در آن‌ها تسهیل نماید. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش بیمارمحور و خانواده محور (مبتنی بر الگوی توانمندسازی) بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو صورت پذیرفت. روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1391 بود که طی آن 153 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق تخصیص تصادفی به سه گروه کنترل (A)، مداخله بیمارمحور (B) و مداخله خانواده محور (C) تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و سه ماه پس از آن، پرسشنامه سنجش دانش بیماری دیابت تکمیل و آزمایش HBA1C به عنوان شاخص کنترل متابولیکی از بیماران اخذ گردید. مداخله به صورت آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی برای بیماران گروه B و مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در گروه C به اجرا در آمد و گروه کنترل آموزش‌های روتین مرکز را دریافت نمودند. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS v.16 و آزمون‌های کای‌دو، تی‌زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته‌ها: از نظر عوامل دموگرافیک هیچ‌گونه تفاوت معناداری در میان هر سه گروه قبل از مداخله مشاهده نگردید (05/0p>). بین نمره دانش و میزان HBA1C نیز قبل از مداخله تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0p>) اما بین این دو متغیر بعد از مداخله اختلاف معنادار مشاهده شد (001/0p<). بین میزان دانش و HBA1C گروه‌های B و C با گروه کنترل تفاوت معنادار مشاهده گردید (05/0p<). هرچند بین گروه B و C تفاوت معنادار مشاهده نشد اما بررسی ضریب تغییرات نشان‌دهنده کاهش HBA1C بیشتر در گروه مداخله خانواده محور نسبت به گروه بیمارمحور بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاکی از اثرات مثبت اجرای آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی به دو صورت بیمارمحور و خانواده محور داشت. با توجه به نقش مهم خانواده در مدیریت و کنترل بیماری‌های مزمن از جمله بیماری دیابت، در نظر گرفتن نقش خانواده در آموزش با استفاده از این الگوی آموزشی جهت دستیابی به کنترل متابولیکی مطلوب توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، آموزش، الگوی توانمندسازی خانواده محور، کنترل متابولیکی
متن کامل [PDF 704 kb]   (1643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Pedram Razi S, Nikbakht Nasrabadi A, Ebrahimi H, Kazemnejad A. Comparison of the impact of education based on the empowerrment model and family-center empowerrment model on knowledge and metabolic control of patients with type 2 diabetes mellitus. 3 JNE. 2013; 2 (3) :18-27
URL: http://jne.ir/article-1-214-fa.html
صادقی مهدی، پدرام‌رازی شادان، نیکبخت نصرآبادی علیرضا، ابراهیمی حسین، کاظم‌نژاد انوشیروان. مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی و مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر دانش و کنترل متابولیکی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. آموزش پرستاری . 1392; 2 (3) :18-27

URL: http://jne.ir/article-1-214-fa.html

دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 798 queries by yektaweb 3506