بررسی ارتباط خودکارآمدی بالینی باتعلقپذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان
|
محمدمهدی صفری زاده ، بتول تیرگری ، ام سلمه رودی رشت آبادی ، اعظم حیدرزاده ، منصوره عزیززاده فروزی |
مرکز تحقیقات پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، forozy@gmail.com |
|
چکیده: (4053 مشاهده) |
مقدمه: شناسایی و سنجش میزان اصول خودکارآمدی بالینی و تعلق پذیری به محیط بالینی میتواند، در ارتقای ارزشها و عمکرد حرفهای در محیطهای بالینی کمک کننده باشد.
روش: این پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی است، که 230 نفر به عنوان نمونه پژوهش وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل سه بخش فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه خودکارآمدی بالینی پرستاری و پرسشنامه تعلقپذیری بالینی پرستاری جمع آوری شده و با نرم افزار آماری SPSS نسخهی 19 و شاخصهای مرکزی، پراکندگی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 درنظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین کل نمره خودکارآمدی بالینی( 87/41 ±) 23/214 و میانگین کل تعلق پذیری بالینی (54/15 ±) 67/113 بوده است و دانشجویان از خودکارآمدی بالینی و تعلق پذیری بالینی بالایی برخوردار بوده اند. علاوه بر این بین خودکارآمدی بالینی و تعلقپذیری به محیط بالینی از نظر آماری ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشته است (001/0>p) به طوری که با افزایش میزان تعلقپذیری به محیط بالینی، خودکارآمدی نیز افزایش داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه فوق که حاکی از میزان بالای حس تعلق پذیری به محیط بالینی و خودکارآمدی بالینی در دانشجویان پرستاری است، نشان دهنده برقراری ارتباط صحیح و اصولی در جامعه مورد مطالعه با محیط های آموزش بالینی می¬باشد. داشتن ارتباط مناسب مدرسان و پرسنل مراکز آموزش بالینی و برنامه¬ریزی صحیح می¬تواند حس تعلق به محیط بالینی و خودکارآمدی بالینی را در دانشجویان افزایش دهد و در نتیجه می¬تواند بر یادگیری و ادامه کار و حتی ادامه تحصیل در این رشته را نیز تأثیر گذار باشد.
کلید واژه ها: تعلق پذیری، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری
|
|
واژههای کلیدی: تعلق پذیری، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری |
|
متن کامل [PDF 1075 kb]
(2293 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/22 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|