[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 63-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی گروهی بر کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی اعضای خانواده مبتلایان به نارسائی احتقانی قلب
ویدا صادق زاده ، پوران رئیسی
مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، vidasadegzadeh@gmail.com
چکیده:   (496 مشاهده)

مقدمه: ارتقاء کیفیت زندگی یکی از اهداف عمده در درمان مبتلایان به نارسایی قلب است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی گروهی بر کیفیت زندگی اعضای خانواده مبتلایان به نارسائی قلب انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع کارآزمایی کنترل شده تصادفی می باشد. جامعه پژوهش، اعضای خانواده مبتلایان به بیماری نارسایی قلب مراجعه کننده به بخش CCU و قلب بیمارستان آیت ا... موسوی بودند که 92 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری واجد شرایط از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه  46 نفری، کنترل و مداخله قرار گرفتند. قبل از تخصیص تصادفی، شرکت کنندگان پرسشنامه اولیه را تکمیل کردند. شرکت کنندگان سه بار طی یکسال پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار اضطراب و افسردگی بیمارستان Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS)  برای اندازه گیری اضطراب و افسردگی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگیNattingham Health Profile (NHP) برا ی سنجش کیفیت زندگی استفاده شد. جهت تعیین پایایی علمی از روش آزمون مجدد و روایی علمی از روایی محتوی استفاده شد.  داده‌ها با نرم‌افزار  SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. از آزمون کی-دو و ضریب همبستگی گاما به منظور مقایسه دو گروه بر حسب ویژگی های دموگرافیک اعضای خانواده بیمار و بیماران و تحلیل آنالیز واریانس با اندازه های تکراری به منظور مقایسه اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی در دو گروه درمانی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص‌ اضطراب، کاهش معنی داری در طول سه زمان اندازه گیری داشت (001/0>p)، هرچند این کاهش در بین دو گروه مداخله و کنترل معنی دار نبود. هم چنین شاخص کیفیت زندگی و ابعاد شش گانه آن، در  سه دوره زمانی، بهبود قابل ملاحظه ای را نشان داد (001/0>p) اما این تفاوت ها در بین دو گروه مداخله و کنترل معنی دار نبود. اختلاف معنی داری در دو گروه کنترل و مداخله در افسردگی در سه زمان اندازه گیری وجود داشت ( 001/0=p).
نتیجه گیری: به منظور ارتقاء دانش مرتبط با بیماری، می توان از روش های آموزش ترکیبی گروهی برای تاثیرگذاری بر میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی اعضای خانواده بیماران بهره گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که افزایش حمایت اجتماعی می تواند برای اعضای خانواده بیماران مفید باشد. پیشنهاد می گرددکه مطالعات مشابهی جهت افزایش آگاهی اعضای خانواده بیماران و نقش پرستاران در ارتباط با دیگر بیماری های مزمن انجام گیرد.   
 

واژه‌های کلیدی: آموزش ترکیبی گروهی، اعضای خانواده، کیفیت زندگی، نارسایی قلبی.
متن کامل [PDF 367 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghzadeh V, Raeissi P. Evaluation of an integrated group education program on quality of life, anxiety and depression for family members of patients living with heart failure. 3 JNE. 2017; 6 (2) :63-71
URL: http://jne.ir/article-1-535-fa.html
صادق زاده ویدا، رئیسی پوران. تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی گروهی بر کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی اعضای خانواده مبتلایان به نارسائی احتقانی قلب. آموزش پرستاری . 1396; 6 (2) :63-71

URL: http://jne.ir/article-1-535-fa.html

دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 788 queries by yektaweb 3510