[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 62-72 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش وب کوئیست و سخنرانی در دانشجویان پرستاری
آقای سید سعید نجفی ، آقای مهران حقگو، دکتر محمد حسین کاوه، خانم پریسا منصوری
مربی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شیر ، s_najafi44@yahoo.com
چکیده:   (20488 مشاهده)
چکیده مقدمه و هدف: کاستی‌های روش‌های سنتی تدریس، پیشرفت‌های فنی و اقتضائات دنیای امروز، لزوم رویکردهای جدیدی به آموزش را ایجاب کرده است. روش‌های کاوشگری مبتنی بر وب، با تلفیق فناوری‌های روز و فنون اکتشافی، اثر بخشی بیشتر یادگیری را به دنبال دارند. این پژوهش با هدف مقایسه‌ی اثرات دو روش آموزشی سخنرانی و «وب‌کوئست» در یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش‌کار: 42 نفر از دانشجویان پرستاری به طور تصادفی طبقه‌بندی شده در دو گروه 21 نفره تقسیم شدند. یک گروه محتوای آموزشی مورد نظر را به شکل حضور در 4 جلسه سخنرانی کلاسی و گروه دیگر به شکل 5 مرحله فعالیت وب‌کوئستی گذراندند. قبل از مداخله‌ی آموزشی و 2 هفته پس از آن با استفاده از دو آزمون شناختی پیشین و پسین وضعیت یادگیری دانشجویان با همدیگر مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی در قالب جداول و نمودارها و آمار استنباطی با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و تی زوج صورت گرفت. سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین نمرات دانشجویان هر دو گروه پس از مداخله‌ی آموزشی نسبت به قبل از آن افزایش چشمگیری داشت ( مقدار پی< 05/0). دانشجویان استفاده کننده از روش وب‌کوئست نسبت به همتایان گروه سخنرانی کلاسی، نمرات یادگیری بالاتری را به دست آورده بودند (مقدار پی= 022/0) نتیجه‌گیری: آموزش چه با روش سخنرانی و چه با استفاده از روش وب‌کوئست، سبب افزایش دانش فراگیران در حیطه‌ی شناخت ریتم‌های قلبی و آشنایی با اختلالات آن گردید؛ اما اثرات آموزشی وب‌کوئست از روش سخنرانی بیشتر بود و یادگیری بیشتری را برای دانشجویان استفاده کننده به دنبال داشت. امید است با ارائه‌ی نتایج این پژوهش به نهادهای دخیل در آموزش پرستاری و ضمن خدمت پرستاری، زمینه‌ای برای جایگزینی روش‌های قدیمی و کم‌تاثیر تدریس با روش‌های فعال و نوین آموزشی فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، یادگیری، وب‌کوئست، الکتروکاردیوگرام، سخنرانی
متن کامل [PDF 633 kb]   (1177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۶ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najafi S S, Haghgou M, kaveh M H, mansoory P. Comparison of the effect of WebQuest and lecture on students' learning of electrocardiogram interpretation. 3 JNE. 2013; 1 (2) :62-72
URL: http://jne.ir/article-1-44-fa.html
نجفی سید سعید، حقگو مهران، کاوه محمد حسین، منصوری پریسا. مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش وب کوئیست و سخنرانی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری . 1391; 1 (2) :62-72

URL: http://jne.ir/article-1-44-fa.html

دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 795 queries by yektaweb 3506