[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 25-19 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین
بهمن آقائی ، رضا نوروززاده ، محمد عباسی ، مرتضی شجاع داوودی
دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، mohamad_abbasi55@yahoo.com
چکیده:   (5101 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی فرآیندی پویا و قلب آموزش حرفه­ پرستاری محسوب می­شود؛ برنامه آموزش بالینی با هدف ارتقاء سطح آموزش پرستاری طراحی شده، ولی دانشجویان در آموزش بالینی با چالش هایی مواجه هستند. هدف این مطالعه بررسی عناصر موثر بر آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پرستاری و مامایی شهر تهران بود.

روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی کلیه دانشجوی سال آخر پرستاری شش دانشکده پرستاری و مامایی شهر تهران  در سال 1393 به تعداد 150 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته؛ شامل 35 گویه با طیف لیکرت در 5 حیطه آموزش بالینی (اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط بالین و نظارت و ارزشیابی) جمع­آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 16و آمار توصیفی، استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: دانشجویان دانشکده­های مورد مطالعه حیطه اهداف و برنامه آموزشی را با میانگین و انحراف معیار (90/5±92/19)، خوب ارزیابی کرده و حیطه مربی (96/4±73/14) را متوسط ارزیابی کرده بودند و حیطه برخورد با دانشجو (51/2±33/7)، محیط بالین (79/2±48/9) و نظارت و ارزشیابی (27/1±81/3) را ضعیف ارزیابی کرده بودند. بیشترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری دانشگاه شاهد و کمترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی تعلق داشت و بین سن واحد های مورد مطالعه با دیدگاه از وضعیت آموزش بالینی در حیطه های مختلف ارتباط معنادار وجود نداشت. همچنین دیدگاه دانشجویان پرستاری دختر و پسر از وضعیت آموزش بالینی نیز از هم متفاوت بود.

نتیجه گیری: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است . با توجه به نقش اساسی و حیاتی آموزش بالینی در یادگیری و بهبود مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری، توجه بیشتر و لحاظ تمهیدات موثر مدیران و مسئولان دانشکده­های پرستاری در این خصوص جهت رفع مشکلات حیطه های آموزش بالینی بخصوص در زمینه برخورد ( ارتباطات) دانشجویان با مربی و پرسنل، شرایط و امکانات محیط های کار آموزی و نحوه نظارت و ارزشیابی نظامند و موثر جهت غنای هر چه بیشتر آن پیشنهاد می شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، محیط بالین
متن کامل [PDF 642 kb]   (1891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/23 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghai B, Norouzzade R, Abbasi M, Shojadavodi M. Nursing Students' Views Regarding Elements Effective on Clinical Education. 3 JNE 2017; 6 (2) :19-25
URL: http://jne.ir/article-1-660-fa.html

آقائی بهمن، نوروززاده رضا، عباسی محمد، شجاع داوودی مرتضی. دیدگاه دانشجویان پرستاری در خصوص عناصر موثر بر آموزش بالین. آموزش پرستاری. 1396; 6 (2) :19-25

URL: http://jne.ir/article-1-660-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645