[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 41-47 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مهارت های زندگی و توانمندی های روانی و اجتماعی با میزان افسردگی در نوجوانان
شروین السادات هاشمیان، پرستو گلشیری، آرش نجیمی، علی معظمی گودرزی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، moazemi2016@gmail.com
چکیده:   (836 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی از جمله افسردگی ریشه در مهارت های زندگی و عوامل روانی اجتماعی دارند. به نظر می رسد شناسایی توانمندی های روانی و اجتماعی مرتبط با افسردگی می تواند نقشی مهمی در اثر بخشی مداخلات داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط افسردگی با مهارت های زندگی و توانمندی های روانی و اجتماعی در نوجوانان دانش آموز در سال 1394 انجام شد.  
روش کار: در این مطالعه مقطعی 600  نفر از دانش آموزان دبیرستان های (14-17 ساله) شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت چند مرحله ایی تصادفی از مناطق مختلف آموزش و پرورش انجام شد. ابزار هایجمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه توانمندی های روانی اجتماعی و نشانگان افسردگی بود. روایی و پایایی ابزار توانمندی های روانی اجتماعی پیش از مطالعه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.  از تحلیل رگرسیون خطی و نرم افزار SPSS 21  به منظور بررسی رابطه متغیر های مورد مطالعه استفاده شد.
یافته ها: شیوع افسردگی شدید در دانش آموزان 1/29 درصد و در دانش آموزان دختر و پسر به ترتیب 9/32 و 4/25 درصد بود. نمره افسردگی با نمره مهارت های زندگی و کلیه عوامل روانی اجتماعی به غیر از فعالیت های تفریحی ارتباط معنادار و معکوسی داشت. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، از میان متغیر های پیش گویی کننده روانی اجتماعی، تنها ضریب استاندارد مهارت تصمیم گیری (31/0-) میزان معناداری را نشان داد(001/0>P). نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان می دهد که مدل رگرسیون معنادار بود (001/0>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در میان متغیر های روانی اجتماعی مهارت تصمیم گیری به میزان مؤثری می تواند پیش گویی کننده میزان افسردگی در نوجوانان دانش آموز باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مهارت های زندگی، افسردگی، توانمندی های روانی اجتماعی، نوجوانان، مدارس
متن کامل [PDF 599 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemian1 S, Golshiri P, Najimi A, Moazemi goudarzi A. The relationship between Life skills, psychosocial abilities and depression in teenagers. 3 JNE. 2018; 6 (6) :41-47
URL: http://jne.ir/article-1-780-fa.html

هاشمیان شروین السادات، گلشیری پرستو، نجیمی آرش، معظمی گودرزی علی. ارتباط مهارت های زندگی و توانمندی های روانی و اجتماعی با میزان افسردگی در نوجوانان . آموزش پرستاری . 1396; 6 (6) :41-47

URL: http://jne.ir/article-1-780-fa.html



دوره 6، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3752