[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
جلد 6 شماره 5 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی
محمدحسین یکتای کوشالی، ابوذر رمضانی، ساناز پورنجفی، محمد اسماعیل‌پور بندبنی
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، esmaeilmmm@yahoo.com
چکیده:   (2528 مشاهده)
مقدمه: وجود تفکر انتقادی در سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل یادگیری مادام‌العمر و به‌روز بودن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین سواد اطلاعاتی با تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان  انجام شد.
روش کار: این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 165 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته رشته­های رادیولوژی، پرستاری،  علوم آزمایشگاهی،  مامایی، هوشبری و اتاق عمل دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای-نسبتی انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی، استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی مطابق با استانداردهای انجمن کتابخانه­های دانشکده­ای و پژوهشی ایالات متحده(ACRL) و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST-B) جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها در محیط نرم­افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های آماری Sample T-Test، One Way ANOVA  و Pearson انجام و سطح معنی­داری 05/0 p<درنظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین کلی تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی به ترتیب 5/9±78/22 و 054/7±53/24 بود که به ترتیب در گروه اتاق عمل و مامایی بیشتر از سایرین مشاهده شد. میانگین نمره سواد اطلاعاتی نمونه های مورد پژوهش از رشته های مختلف کارشناسی پرستاری، مامایی و پیراپزشکی اختلاف معنی داری داشت(P=0/001). اگرچه بین میانگین کلی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی رابطه‌ای یافت نشد(P=0/093) اما سواد اطلاعاتی در حیطه‌های دسترسی موثر و کارآمدتر، توانایی نقد ارزیابانه اطلاعات و مآخذ و تلفیق با مبنای دانش و نظام ارزشی خود و توانایی درک، دسترسی و استفاده بر اساس اصول اخلاقی و قانونی با حیطه‌های تفکر انتقادی رابطه­ی معنی‌داری داشتند.(P<0.05).
نتیجه‌ گیری: نمره سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در واحدهای تحت پژوهش ضعیف ارزیابی می­شود. لذا با توجه به اهمیت دو مقوله تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت حرفه‌ای ضرورت دارد متصدیان و سیاست‌گذاران حوزه آموزشی به نحوی بر آموزش آن تاکید ورزند.
 
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، تفکر انتقادی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 498 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

YektaKooshali M H, Ramezani A, PourNajafi S, Esmaeilpour-BandBoni M. The Relationship between Information Literacy with Critical Thinking among Students: A Cross-Sectional Study. 3 JNE. 2018; 6 (5) :1-8
URL: http://jne.ir/article-1-798-fa.html

یکتای کوشالی محمدحسین، رمضانی ابوذر، پورنجفی ساناز، اسماعیل‌پور بندبنی محمد. بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. آموزش پرستاری . 1396; 6 (5) :1-8

URL: http://jne.ir/article-1-798-fa.html



دوره 6، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 3767