[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 54-48 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسئولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده
فاطمه باوزین ، محمدعلی سپهوندی ، فیروزه غضنفری
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، sepahvandi.m@lu.ac.ir
چکیده:   (5228 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات نوجوانی است که مشکلات زیادی برای نوجوانان و خانواده های آنان ایجاد می کند. از این رو بهبود ویژگی های روانشناختی این افراد مورد توجه بسیاری از درمانگران قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر مسئولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه یک شهر خرم آباد می باشد که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بوده اند. در مجموع 40 نفر که در آزمون افسردگی بک نمرات بالا داشتند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه ای آموزش مهارت های ارتباطی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. گروه ها پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان نعمتی را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-21 و روش تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA)انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگین مسئولیت پذیری اجتماعی گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در دختران نوجوان افسرده شد(001/0P<).
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر مسئولیت پذیری اجتماعی نوجوانان افسرده توصیه می شود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی و کاهش افسردگی در نوجوانان افسرده استفاده کنند.

 
واژه‌های کلیدی: افسردگی، مسئولیت پذیری اجتماعی، مهارت های ارتباطی
متن کامل [PDF 310 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/29 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/3/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bavazin F, Sepahvandi M A, Ghazanfari F. The Effectiveness of Communication Skills Training on Social Responsibility of Depressed Adolescent Girls. 3 JNE 2018; 7 (1) :48-54
URL: http://jne.ir/article-1-861-fa.html

باوزین فاطمه، سپهوندی محمدعلی، غضنفری فیروزه. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر مسئولیت پذیری اجتماعی دختران نوجوان افسرده. آموزش پرستاری. 1397; 7 (1) :48-54

URL: http://jne.ir/article-1-861-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645