[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 54-40 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر
نجیبه عبادی ، شهرام رنجدوست ، محمد عظیمی
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
چکیده:   (3939 مشاهده)
مقدمه: رویکرد مبتنی بر تکلیف، یک استراتژی آموزشی است که بر یادگیری از طریق انجام وظایف تاکید دارد. در این روش فراگیر می آموزد که در موقعیتهای مختلف چگونه عمل کند و  این رویکرد مهارتهایی را آموزش می دهد که در واقع مشابه همان وظایفی هستند که فراگیر در دنیای واقعی  و در عمل با آنها روبرو می شود. بنابراین هدف این پژوهش، الگوی پیشنهادی جهت  طراحی برنامه­ درسی مبتنی بر تکلیف در کارشناسی­ ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر است.
روش کار: این پژوهش به صورت کیفی انجام گردید . بر الگوی تفسیری استوار بود و از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. 5 جلد کتاب  به عنوان نمونه آماری  انتخاب شد. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود که پردازش داده ها را در  بحث تحلیل محتوا  با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. مولفه های استخراج شده به روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بررسی شد . همچنین جهت تکمیل طراحی الگوی پیشنهادی، مصاحبه ای نیمه ساختار یافته در سال97 بر روی12 نفر از متخصصان علوم تربیتی و آموزش پرستاری انجام شد و با استفاده از روش سنتز پژوهی، الگوی پیشنهادی بر اساس عناصر دهگانه اکر برای دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری طراحی گردید.
یافته­ ها: با توجه به یافته های پژوهش در زمینه مختصات و ویژگیهای عنصر مواد و منابع آموزشی، مهم ترین مولفه های طراحی برنامه درسی تکلیف محور، که شامل متنوع و جذاب، آزمایشگاههای مجهز، مطابق با نیازهای فراگیران، تلفیقی، هدفمند، کاربردی و عملیاتی، کتابهای درسی تعاملی، کارگاههای آموزشی، واحد مهارتهای بالینی، پروژه ها، امکان یادگیری بهتر، فلوچارت، کسب تجارب بالینی، شبیه سازی ها، پیوند بین تئوری و عمل، آموزش ارتباطی، تکالیف نوشتاری، جزوات آموزشی، هدفمند، تلفیقی، رویکرد پداکوژیکی انعکاس واقعیتهای جامعه، توانمندی در استفاده از مواد و منابع جدید، استفاده از تصاویر شناسایی شد.
نتیجه گیری: به منظور طراحی الگوی پیشنهادی برنامه درسی تکلیف محور از الگوی اکر استفاده شد با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان با تلفیق یافته­ های خود ،  انتقال و تعمیم  به محیط به یادگیری پایدار و مادام­العمر دست یابند تا اینکه بتوانند نقش خود را بعنوان یکی از سرمایه­های انسانی که با جان انسانها سرو کار دارند به نحو احسن در محیط­های کاری انجام بدهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که نیازهای فراگیران و نیازهای واقعی جامعه شناسایی شده و با برگزاری دوره های آموزشی اساتید بالین را توانمند کرده و توانمند سازی متخصصین برنامه ریزی درسی در طراحی تکالیف کاربردی و بهره ­گیری از برنامه­ های درسی دانشگاههای پیشرو در استفاده از برنامه درسی تکلیف محور مورد توجه جدی قرارگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، الگوی اکر، برنامه درسی مبتنی بر تکلیف، طراحی، مقطع کارشناسی ارشد
متن کامل [PDF 599 kb]   (2960 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1399/1/10


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi N, Ranjdoust S, Azimi M. Suggestion Pattern for Task-Based Curriculum design in Nursing Master’s Degree according to Aker. 3 JNE 2020; 9 (1) :40-54
URL: http://jne.ir/article-1-1095-fa.html

عبادی نجیبه، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. الگوی پیشنهادی جهت طراحی برنامه درسی مبتنی بر تکلیف در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری بر اساس طرح اکر. آموزش پرستاری. 1399; 9 (1) :40-54

URL: http://jne.ir/article-1-1095-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645