:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 13-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر استفاده از کتابچه ی اصول جراحی لاپاراسکوپی در ارتقای آگاهی دانشجویان تکنولوژی اتاق‌ عمل در حیطه‌های مراقبتی جراحی لاپاراسکوپی
صدیقه حنانی ، رضا محبی حوض سرخی ، عبدالرضا پازوکی ، علیرضا صدر
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، reza.t.s.10050@gmail.com
چکیده:   (3609 مشاهده)
 
مقدمه: با توجه به پیشرفت سریع در زمینه‌ی جراحی‌های کم‌تهاجمی باید از برنامه‌های آموزشی جدیدی برای هم سطح شدن دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل با نقش‌های جدید خود استفاده شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین تاثیر استفاده از کتابچه ی اصول جراحی لاپاراسکوپی در ارتقای آگاهی دانشجویان تکنولوژی اتاق‌ عمل در حیطه‌های مراقبتی جراحی لاپاراسکوپی بود.
روش کار: مطالعه حاضر، از نوع نیمه تجربی بود و  نمونه گیری به روش سرشماری و با حضور تمام دانشجویان ترم 8 کارشناسی پیوسته اتاق عمل (28 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شد. در این پژوهش میزان آگاهی دانشجویان قبل و بعد (فاصله ی زمانی 30 روز) از آموزش اصول جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اندازه‌گیری و برای تعیین تاثیر استفاده از کتابچه بر میزان آگاهی دانشجویان از آزمون تی-زوجی استفاده شد. محتوای کتابچه حاضر با الگوبرداری از کوریکولوم اصول جراحی لاپاراسکوپی رزیدنت‌های جراحی تهیه و استفاده شد.
یافته‌ها: قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی دانشجویان درحیطه‌ی مراقبت‌های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل به ترتیب15/942±213/08، 18/61±212/04، 32/53±217/14 بود که این نمرات بعد از مداخله به ترتیب به مقادیر 16/78±274/62، 57/16±245/37،22/85  ±  245رسید که یک افزایش معنی دار در تمام حیطه ها را نشان می­دهد ( p<0/001).
نتیجه‌گیری: از آنجا که آگاهی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل در مورد اصول جراحی لاپاراسکوپی در تمام حیطه‌ها قبل از استفاده از کتابچه ی آموزشی پایین بود و استفاده از کتابچه ی آموزشی باعث ارتقای آگاهی دانشجویان در حیطه‌های مراقبتی جراحی لاپاراسکوپی شد. به کارگیری آن در برنامه آموزشی دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: اصول جراحی لاپاراسکوپی، کتابچه ی آموزشی، آگاهی، دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل
متن کامل [PDF 786 kb]   (1595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/16 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1398/3/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها