[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 35-29 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی
پرنا شمسایی ، گلبهار آخوندزاده ، حمید حجتی
گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی ابادکتول، ایران
چکیده:   (3551 مشاهده)
مقدمه: مثبت­اندیشی شیوه یا نتیجه تمرکز مثبت ذهن فرد بر روی چیزی سازنده و خوب است و با آموزش تفکر مثبت، عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و سلامت عاطفی و خستگی یا نشاط و در کل کیفیت زندگی بهبود می­یابد. از طرف دیگر تالاسمی به عنوان شایعترین کم­خونی مزمن ارثی در انسان، می­تواند تاثیرات نامطلوب زیادی را بر روی والدین و بیماران تحمیل کند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تفکر مثبت بر روی سازگاری والدین نوجوانان مبتلا به تالاسمی صورت پذیرفت .
روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1396بود که طی آن  52 نفر از والدین کودکان مبتلا به تالاسمی از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و بعد از آن پرسشنامه سبک سازگاری لازاروس به عنوان شاخص میزان سازگاری والدین تکمیل شد. مداخله به صورت آموزش تفکر مثبت بر اساس نظریه مارتین سلیگمن در گروه آزمون در 10 جلسه (60-45  دقیقه­ای) در طی 5 هفته اجرا گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار16  SPSS با  آزمون تی­مستقل صورت گرفت.
یافته­ها: بین ابعاد سازگاری و سازگاری کلی در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی­داری را نشان نداد (75/0=p). همچنین بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل  با سازگاری اختلاف معنی­داری را نشان نداد (2/0= P). که این آزمون در بعد حل­مدبرانه (03/0= P) و ارزیابی مجددمثبت (004/0= P) اختلاف معنی­داری را نشان داد.
نتیجه­ گیری: ارائه برنامه­آموزشی تفکر­مثبت منجر به افزایش سازگاری والدین کودکان مبتلا به تالاسمی می­شود. لذا استفاده از این برنامه می­تواند یک روش موثر در  افزایش سازگاری والدین باشد. بنابراین پیشنهاد می­شود آموزش تفکر مثبت به عنوان یک راهبرد موثر در افزایش سازگاری والدین در مقابل بیماری فرزندشان مورد استفاده قرار گیرد. 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش تفکر مثبت، تالاسمی، سازگاری
متن کامل [PDF 674 kb]   (1653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/20 | انتشار: 1398/3/25


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsaei P, akhoundzadeh G, Hojjati H. The effect of positive thinking education on adaptation of parents of teenagers with thalassemia. 3 JNE 2019; 8 (1) :29-35
URL: http://jne.ir/article-1-1010-fa.html

شمسایی پرنا، آخوندزاده گلبهار، حجتی حمید. تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی. آموزش پرستاری. 1398; 8 (1) :29-35

URL: http://jne.ir/article-1-1010-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645