تاثیرآموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی
|
پرنا شمسایی ، گلبهار آخوندزاده ، حمید حجتی |
گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی ابادکتول، ایران |
|
چکیده: (3552 مشاهده) |
مقدمه: مثبتاندیشی شیوه یا نتیجه تمرکز مثبت ذهن فرد بر روی چیزی سازنده و خوب است و با آموزش تفکر مثبت، عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و سلامت عاطفی و خستگی یا نشاط و در کل کیفیت زندگی بهبود مییابد. از طرف دیگر تالاسمی به عنوان شایعترین کمخونی مزمن ارثی در انسان، میتواند تاثیرات نامطلوب زیادی را بر روی والدین و بیماران تحمیل کند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تفکر مثبت بر روی سازگاری والدین نوجوانان مبتلا به تالاسمی صورت پذیرفت .
روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1396بود که طی آن 52 نفر از والدین کودکان مبتلا به تالاسمی از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و بعد از آن پرسشنامه سبک سازگاری لازاروس به عنوان شاخص میزان سازگاری والدین تکمیل شد. مداخله به صورت آموزش تفکر مثبت بر اساس نظریه مارتین سلیگمن در گروه آزمون در 10 جلسه (60-45 دقیقهای) در طی 5 هفته اجرا گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار16 SPSS با آزمون تیمستقل صورت گرفت.
یافتهها: بین ابعاد سازگاری و سازگاری کلی در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنیداری را نشان نداد (75/0=p). همچنین بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با سازگاری اختلاف معنیداری را نشان نداد (2/0= P). که این آزمون در بعد حلمدبرانه (03/0= P) و ارزیابی مجددمثبت (004/0= P) اختلاف معنیداری را نشان داد.
نتیجه گیری: ارائه برنامهآموزشی تفکرمثبت منجر به افزایش سازگاری والدین کودکان مبتلا به تالاسمی میشود. لذا استفاده از این برنامه میتواند یک روش موثر در افزایش سازگاری والدین باشد. بنابراین پیشنهاد میشود آموزش تفکر مثبت به عنوان یک راهبرد موثر در افزایش سازگاری والدین در مقابل بیماری فرزندشان مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش تفکر مثبت، تالاسمی، سازگاری |
|
متن کامل [PDF 674 kb]
(1653 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/20 | انتشار: 1398/3/25
|
|
|
|