[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 43-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران
جمیله مختاری نوری ، مینا جلالی ، اکرم پرنده ، مهروز جوادی
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران
چکیده:   (2939 مشاهده)
مقدمه : بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانی­های مهم­ دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه، این پژوهش با هدف "بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران" انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه­تجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعه­کننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامه­ای محقق­ساخته براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس ازتائید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و یک­ماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه  و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 18 و آزمون­ها­ی آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد.
یافته­ ها: بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل   (53/9±81/117) و بعد  (72/9±97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0P=)؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی  در گروه کنترل قبل (14±06/128 ) و بعد  (50/14±13/133 ) نیز افزایش معنی­داری مشاهده شد (001/0P=). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9±97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14±13/133 ) نیز مشاهده شد (001/0P=).
 
نتیجه­ گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران، انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتارهای پیشگیرانه، بلوغ زودرس، آموزش، مادران
متن کامل [PDF 872 kb]   (1645 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/20 | انتشار: 1398/4/24


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari Nouri J, Jalali M, Parandeh A, Javadi M. The Effectiveness of Education Based on Health Belief Model on Promoting Preventive Behaviors of Mothers from Girls' Early Puberty. 3 JNE 2019; 8 (2) :37-43
URL: http://jne.ir/article-1-1020-fa.html

مختاری نوری جمیله، جلالی مینا، پرنده اکرم، جوادی مهروز. اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران. آموزش پرستاری. 1398; 8 (2) :37-43

URL: http://jne.ir/article-1-1020-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645