اثربخشی آموزش مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران
|
جمیله مختاری نوری ، مینا جلالی ، اکرم پرنده ، مهروز جوادی |
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران |
|
چکیده: (2939 مشاهده) |
مقدمه : بلوغ زودرس یکی از مشکلات شایع و نگرانیهای مهم دوران بلوغ است. نظر به اهمیت آموزش در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه، این پژوهش با هدف "بررسی تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران" انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی بر روی 64 نفر از مادران مراجعهکننده به مهد کودک و فرهنگسرا در شهرستان دماوند در سال 1396 انجام شد. ابزار مطالعه پرسشنامهای محققساخته براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که پس ازتائید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و یکماه بعد از آموزش) به دو گروه داده شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را طی دو جلسه کارگاه و هر جلسه دو ساعت دریافت نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (تی زوجی و تی مستقل) انجام شد.
یافته ها: بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه آزمون قبل (53/9±81/117) و بعد (72/9±97/158 ) از مداخله آموزشی افزایش معنیداری مشاهده شد (001/0P=)؛ بین میانگین نمره کل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه کنترل قبل (14±06/128 ) و بعد (50/14±13/133 ) نیز افزایش معنیداری مشاهده شد (001/0P=). البته تفاوت معنی دار آماری بین نمرات کل سازه های گروه آزمون (72/9±97/158 ) و نمرات کل سازه های گروه کنترل (50/14±13/133 ) نیز مشاهده شد (001/0P=).
نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه مادران از بلوغ زودرس دختران سودمند بود. لذا برنامه آموزشی مبتنی برالگوی اعتقاد بهداشتی و نقش مادران در پیشگیری از بلوغ زودرس دختران، انجام مداخلات آموزشی با بکارگیری الگوی فوق توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتارهای پیشگیرانه، بلوغ زودرس، آموزش، مادران |
|
متن کامل [PDF 872 kb]
(1645 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/20 | انتشار: 1398/4/24
|
|
|
|