:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 56-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند
مهناز بهرامی ، سلیمه بینائیان ، هلیا بینائیان ، غلامرضا شریف زاده ، محمد مهری
دانشــگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند،ایران ، sallybinaeian@yahoo.com
چکیده:   (2557 مشاهده)
مقدمه: درگیری شغلی بر نگرش و رفتار حرفه­­ای پرستاران تاثیرداشته و باعث افزایش بازده کاری می­شود. از آنجایی که هوش معنوی و فرهنگی نیز بر رفتار فرد موثر می‌باشد، این مطالعه با هدف تعیین بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی 200 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1397 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی درگیری شغلی کانونگو و پرسشنامه‌ی هوش معنوی کینگ و پرسشنامه‌ی استاندارد و بومی شده هوش فرهنگی  استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار spss ویرایش 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین هوش معنوی (02/0=p، 16/0=r) و هوش فرهنگی (004/0=p، 20/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی در بعد تولید معنای شخصی (01/0=p، 17/0=r) و هوش فرهنگی در ابعاد انگیزشی (001/0=p،  24/0=r) و شناختی (001/0=,p 24/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد، اما درگیری شغلی با ابعاد تفکر وجودی انتقادی، آگاهی متعالی و بسط حالت روحی از هوش معنوی و ابعاد راهبردی و دانش از هوش فرهنگی همبستگی معناداری نداشت (05/0> p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط درگیری شغلی با هوش معنوی و فرهنگی پرستاران و با توجه به اکتسابی بودن هوش معنوی و هوش فرهنگی پیشنهاد میگردد که مدیران سازمان موانع کسب هوش معنوی و هوش فرهنگی را شناسایی و از بین برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند و با برگزاری کلاسهای آموزشی مرتبط در این زمینه و با آموزش راههای عملی تقویت هوش معنوی و هوش فرهنگی، به قابلیتهای کارکنان افزوده و در جهت ارتقای درگیری شغلی و عملکرد آنان گام بردارند.
مقدمه: درگیری شغلی بر نگرش و رفتار حرفه­­ای پرستاران تاثیرداشته و باعث افزایش بازده کاری می­شود. از آنجایی که هوش معنوی و فرهنگی نیز بر رفتار فرد موثر می‌باشد، این مطالعه با هدف تعیین بررسی ارتباط بین هوش معنوی و فرهنگی با درگیری شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر بیرجند انجام شد.
روش کار: در این مطالعه توصیفی همبستگی 200 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1397 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی درگیری شغلی کانونگو و پرسشنامه‌ی هوش معنوی کینگ و پرسشنامه‌ی استاندارد و بومی شده هوش فرهنگی  استفاده شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزار spss ویرایش 22 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین هوش معنوی (02/0=p، 16/0=r) و هوش فرهنگی (004/0=p، 20/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش معنوی در بعد تولید معنای شخصی (01/0=p، 17/0=r) و هوش فرهنگی در ابعاد انگیزشی (001/0=p،  24/0=r) و شناختی (001/0=,p 24/0=r) با درگیری شغلی همبستگی مثبت، ضعیف و معناداری وجود دارد، اما درگیری شغلی با ابعاد تفکر وجودی انتقادی، آگاهی متعالی و بسط حالت روحی از هوش معنوی و ابعاد راهبردی و دانش از هوش فرهنگی همبستگی معناداری نداشت (05/0> p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط درگیری شغلی با هوش معنوی و فرهنگی پرستاران و با توجه به اکتسابی بودن هوش معنوی و هوش فرهنگی پیشنهاد میگردد که مدیران سازمان موانع کسب هوش معنوی و هوش فرهنگی را شناسایی و از بین برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند و با برگزاری کلاسهای آموزشی مرتبط در این زمینه و با آموزش راههای عملی تقویت هوش معنوی و هوش فرهنگی، به قابلیتهای کارکنان افزوده و در جهت ارتقای درگیری شغلی و عملکرد آنان گام بردارند.
واژه‌های کلیدی: پرستار، درگیری شغلی، هوش فرهنگی، هوش معنوی
متن کامل [PDF 1508 kb]   (1324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/2/5 | انتشار: 1398/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها