[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 20-13 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی یادگیری سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پرستاران
پریناز بنیسی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، parenazbanisi2017@gmail.com
چکیده:   (2845 مشاهده)
مقدمه: پرستاران نقش مهمی در یادگیری سازمانی دارند که این متغیر یکی از ارکان کلیدی سازمان برای اثربخشی و بهبود عملکرد آنان محسوب می‌شود. با توجه به نقش تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در یادگیری سازمانی، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش‌بینی یادگیری سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پرستاران انجام شد.
روش کار: روش این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش پرستاران بیمارستان‌های شهر ورامین در سال 1397 به تعداد 295 نفر بودند. در مجموع 190 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر اساس جنسیت انتخاب و پرسشنامه‌های یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی را به صورت خودگزارشی تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین و انحراف معیار تعهد سازمانی 32/6±71/56، مدیریت دانش 20/9±36/72، اشتیاق شغلی 83/5±48/53 و یادگیری سازمانی 17/6±24/47 بود. علاوه بر آن تعهد سازمانی (493/0=r)، مدیریت دانش (406/0=r) و اشتیاق شغلی (321/0=r) با یادگیری سازمانی در پرستاران همبستگی مثبت و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی به طور معناداری 5/45 درصد از واریانس یادگیری سازمانی در پرستاران را پیش‌بینی کردند (001/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از نقش تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پیش‌بینی یادگیری سازمانی پرستاران بودند. بنابراین، با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد پرستاران توصیه می‌گردد که برای بهبود و ارتقای یادگیری سازمانی در پرستاران میزان تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی آنان از طریق حمایت سازمانی، کارگاه‌های آموزشی و ارائه تسهیلات مختلف افزایش یابد.
 
واژه‌های کلیدی: پرستاران، یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، مدیریت دانش، اشتیاق شغلی
متن کامل [PDF 792 kb]   (1766 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/27 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banisi P. Predicting of Organizational Learning based on Organizational Commitment, Knowledge Management and Job Engagement in Nurses. 3 JNE 2019; 8 (3) :13-20
URL: http://jne.ir/article-1-1051-fa.html

بنیسی پریناز. پیش‌بینی یادگیری سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، مدیریت دانش و اشتیاق شغلی در پرستاران. آموزش پرستاری. 1398; 8 (3) :13-20

URL: http://jne.ir/article-1-1051-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645