:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 32-21 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
پروین دلاوری ، حسن بابامحمدی ، منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، babamohammady2007@gmail.com
چکیده:   (3027 مشاهده)
مقدمه: علیرغم گسترش برنامه دکتری پرستاری در دنیا، نحوه ارائه برنامه در دانشگاه­های مختلف با تفاوت­هایی روبرو است و تحلیل این تفاوت­ها به پیشرفت رشته منجر خواهد شد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. داده­های مورد نیاز درباره جدیدترین برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری با ورود به سایت‌های وزارت بهداشت ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا جستجو و جزئیات برنامه درسی دو دانشگاه مرور شد و با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: از نظر ساختاری دانشگاه برتیش کلمبیا دارای تجربه­ای نزدیک به دو برابر ایران در تعلیم و پرورش پرستاری نوین در جهان می­باشد. نحوه پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا بدون آزمون و تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی می­باشد، در حالی که در ایران به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری صورت می­پذیرد. فلسفه دکتری پرستاری ایران بر اساس موازین اسلامی می‌باشد. دروس اختیاری دانشگاه بریتیش کلمبیا بر فرایند پرستاری تمرکز دارد و در هر دو دانشگاه بر اساس نظر استاد راهنما و عنوان رساله انتخاب می­شوند. در دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشجو حداکثر تا 15 درصد از نمره پایان‌نامه را به صورت خود ارزیابی کسب می­نماید، در حالی که در ایران دانشجو دخالتی در ارزیابی خود ندارد.
نتیجه­ گیری: مقطع دکتری پرستاری ایران با دانشگاه برتیش کلمبیا در مواردی نظیر قدمت، رعایت موازین اسلامی، اجرای فرایند پرستاری، خودارزشیابی و تعداد دروس اختیاری متفاوت است. در راستای ارتقای کیفیت دوره دکتری تخصصی پرستاری ایران پیشنهاد می­شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، دوره‌های فرایند پرستاری به کوریکولوم درسی اضافه شود و سابقه کار بالین نیز از شروط وارد شدن در دوره دکتری پرستاری قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، دکتری پرستاری، توصیفی- تطبیقی، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ایران، کانادا
متن کامل [PDF 272 kb]   (1239 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/13 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها