[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 63-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی ، حسین کریمی مونقی ، سعیده دادپیشه ، مهین تفضلی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir
چکیده:   (1941 مشاهده)
مقدمه:‌  نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی صورت گرفت.
روش­ کار: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد از آموزش، که بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری ومامایی مشهد در نیم­سال دوم ۹۵-۹۶ انجام گردید. نمونه­ها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سنتی دانشگاه­ها ( روش سخنرانی و پاورپوینت) تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پره­اکلامپسی در هر دو گروه قبل و دو هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی اداره پره­اکلامپسی (شش ایستگاه) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون­های آماری توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره مهارت بالینی اداره پره­اکلامپسی در هر دو گروه آموزش به روش نقشه مفهومی (2/3 ± 56/2) و گروه روش سنتی (2/4±42/9) دو هفته بعد از مداخله افزایش آماری معناداری نسبت به قبل از مداخله پیدا کرده است (0/05>p) و میانگین نمره مهارت بالینی در گروه آموزش به روش نقشه مفهومی افزایش بیشتری نسبت به گروه روش سنتی داشته است (0/001>P ).
نتیجه گیری: آموزش مهارت­ بالینی با روش نقشه مفهومی باعث عملکرد بهتر دانشجویان مامایی در فرآیند مراقبت می­ گردد و می­ توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارت­های بالینی دانشجویان بهره گرفت.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان مامایی، پره اکلامپسی، نقشه مفهومی
متن کامل [PDF 252 kb]   (1179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkazehi rigi Z, karimi mooneghi H, dadpisheh S, tafazoli M. The Effects of Concept Mapping Method on Learning of Skills to Manage Pre-eclampsia in Midwifery Students. 3 JNE 2020; 9 (3) :53-63
URL: http://jne.ir/article-1-1110-fa.html

میرکازهی ریگی زهره، کریمی مونقی حسین، دادپیشه سعیده، تفضلی مهین. بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی. آموزش پرستاری. 1399; 9 (3) :53-63

URL: http://jne.ir/article-1-1110-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645