ارتباط دیسترس اخلاقی با مراقبت پرستاری ایمن در پرستاران بخش های اورژانس
|
فریبا مقدم ، مرضیه پازکیان ، عباس عباس زاده ، الهام فقیه زاده |
دانشکده پرستاری و مامایی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
|
چکیده: (3027 مشاهده) |
مقدمه: کیفیت ارایه خدمات در بخش اورژانس به عنوان قلب بیمارستان، نمادی از وضعیت کلی ارائه خدمات در بیمارستان محسوب میگردد. پرستاران به عنوان بزرگترین گروه کارکنان مراقبت سلامت، نقش بسزایی را در کیفیت و ایمنی خدمات درمانی ایفا میکناغلب در موقعیتهای بالینی، درگیر موقعیتها و تصمیمات اخلاقی هستند. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی دیسترس اخلاقی با کیفیت مراقبت پرستاری ایمن در پرستاران بخش اورژانس انجامگردید.
روش کار: این مطالعه با رویکرد توصیفی-مقطعی به روش سرشماری در 130 پرستار از بخشهای اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1397 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 24 سؤالی دیسترس اخلاقی کورلی (ابعاد فراوانی و شدت مواجهه) و پرسشنامه ارزیابی مراقبت پرستاری ایمن (ASNC) جمعآوری شد. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، شاخص میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل و واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین دیسترس اخلاقی پرستاران در بعد فراوانی (13±8/48) و در بعد شدت (14±50)، در سطح بالا و میانگین کیفیت مراقبت پرستاری ایمن (29±265)، در سطح عملکرد مطلوب بود. بین متغیر کیفیت مراقبت پرستاری ایمن و فراوانی دیسترس اخلاقی ارتباط معنیدار و همبستگی منفی (014/0=P ، 057/0-=r) و بین متغیر کیفیت مراقبت پرستاری ایمن و شدت دیسترس اخلاقی ارتباط معنیدار و همبستگی منفی (022/0=P ، 038/0-=r) بود.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین کیفیت مراقبت پرستاری و دیسترس اخلاقی در پرستاران، لازم است مدیران حوزهی سلامت به این مهم توجه نموده و برنامههای مناسبی همچون برگزاری جلسات هم اندیشی با هدف اعمال تغییرات موثر در رویه ها و بهره گیری از نظرات پرستاران در جهت پیشگیری و کاهش دیسترس اخلاقی اجرا نمایند.
|
|
واژههای کلیدی: پرستاری، بخش اورژانس، مراقبت پرستاری ایمن، دیسترس اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 266 kb]
(1814 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/7/11 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|