روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجیگری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97
|
الهام یاوری برحق طلب ، محمدرضا صیرفی ، مریم کلهرنیا |
دانشگاه آزاد واحد کرج ، msf_3@yahoo.com |
|
چکیده: (2001 مشاهده) |
مقدمه دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده، بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل خواهند داد و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهرهوری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار خواهند داد. یکی از مواردی که میتواند در این امر اثرگذار باشد، توجه به سلامت جسمی-روانی پرستاران است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجیگری عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال تحصیلی 98-97، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه 36سؤالی زمینهیابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد خردهمقیاسهای شکوفایی شامل هیجانات مثبت و روابط هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی دانشجویان پرستاری تأثیر میگذارند. (p<0/05) . همچنین بر طبق یافتهها، متغیر معنا در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی-روانی دانشجویان کارشناسی پرستاری میشود. ضریب مسیر عاطفه مثبت به سلامت جسمی-روانی (23/0=β) و ضریب مسیر خوشبینی به سلامت جسمی-روانی (25/0=β) از لحاظ آماری معنیدار و بیانگر آن هستند که میتوانند سلامت جسمی-روانی دانشجویان رشته پرستاری را تبیین کنند. به بیان دیگر، سلامت جسمی-روانی به میزان 23 درصد تحت تاثیر مستقیم عاطفه مثبت و 25 درصد از خوشبینی قرار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده از آنجا که شکوفایی و عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی تأثیر مثبت داشتند، به نظر میرسد شکوفایی و عاطفه مثبت از طریق پاسخ مثبت و سازگارانه به شرایط، به عنوان یک سازوکار تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل میکنند و با رشد و بهبود آنها میتوان برای پیشگیری از بیماریهای روانتنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد. |
|
واژههای کلیدی: دانشجویان پرستاری، سلامت جسمی-روانی، شکوفایی، عاطفه مثبت |
|
متن کامل [PDF 368 kb]
(1157 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|