:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی
مجید خطیبی ، قمر کیانی ، غلامحسین انتصار فومنی ، محمدسعید احمدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، kherad73@yahoo.com
چکیده:   (4362 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی فراگیران یکی از شاخص­های مهم در ارزشیابی آموزشی است. وجود ویژگی­هایی همچون کفایت اجتماعی و نیز معنی تحصیلی از نگاه دانش­آموزان در این رابطه نقش تعیین کننده­ای دارند. هدف این پژوهش پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ با نقش میانجی معنی تحصیلی بود.
روش­ کار: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3015 نفر از دانش­آموزان پسر پایه یازدهم مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 341 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از معدل ترم دوم دانش­آموزان و پرسشنامه­های کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فیلیپس (1990) و نیز معنی تحصیلی هندرسون- گینک و اسمیت (2006) استفاده شد. داده­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری با نرم­افزارهای SPSS26 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر معنی تحصیلی و اثر مستقیم معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P). اثر غیرمستقیم کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی­دار بود (001/0>P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه­گیری کرد مدل ساختاری پژوهش با داده­های گردآوری شده برازش داشت. بر همین اساس سیاستگزاران آموزش و پرورش برای تبیین رابطه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان می­توانند از متغیر کفایت اجتماعی با میانجی­گری معنی تحصیلی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، کفایت اجتماعی، معنی تحصیلی، یادگیری
متن کامل [PDF 439 kb]   (1316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها