[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 72-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و مک گیل کانادا: یک مطالعه تطبیقی
راضیه طالبی ، لیلا جویباری ، غلامرضا محمودی شن
دانشکده پرستاری و مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، mahmudish@goums.ac.ir
چکیده:   (1653 مشاهده)
مقدمه: مراقبت از کودکان و ارتقا ی سلامت آنها همواره یکی از دغدغه های مهم نظام سلامت است. بنابراین توجه به کیفیت برنامه های آموزشی پرستاری کودکان اهمیت ویژه ای دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه ی تطبیقی برنامه دوره ی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و دانشکده پرستاری اینگرام دانشگاه مک گیل کانادا انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر اساس رویکرد تطبیقی و با استفاده از الگوی برودی در سال 1399 صورت گرفت و طی آن اجزای اصلی و شاخص های مهم برنامه های درسی مورد نظر بر اساس چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: محتوای دروس در اینگرام کانادا بسیار تخصصی و بالینی، متمرکز بر رویکردهای مشارکتی و توانمندسازی پرستار، مددجو و خانواده است. جذب دانشجو در سطح بین المللی و به طور مستقل توسط دانشکده اینگرام صورت می گیرد. در ایران برنامه بر اساس ارزش های فرهنگی و اسلامی تدوین شده است. پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری می باشد. ساختار دوره به لحاظ محتوایی تمرکز کمتری روی تخصص بالینی، مراقبت خانواده محور و نقش رهبری دارد.
نتیجه گیری: با توجه به ماهیت بالینی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان متمرکز ساختن برنامه بر روی تخصص بالینی فراگیران از طریق بازبینی در تعداد واحدهای بالینی مطلوب به نظر می رسد. همچنین همسو ساختن عناوین دروس برنامه با رسالت، اهداف و نقش های تعریف شده برای دانش آموختگان و استفاده از رویکردهای جدید مراقبتی و خانواده محور پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، پرستاری کودکان، آموزش، پرستاری، کانادا، ایران
متن کامل [PDF 242 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/24 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi R, Jouybari L, Mahmoodi Shan G R. Comparison of the Curriculum of Master of Pediatric Nursing in Iran and Ingram, McGill Canada: A Comparative Study. 3 JNE 2021; 10 (4) :63-72
URL: http://jne.ir/article-1-1274-fa.html

طالبی راضیه، جویباری لیلا، محمودی شن غلامرضا. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و مک گیل کانادا: یک مطالعه تطبیقی. آموزش پرستاری. 1400; 10 (4) :63-72

URL: http://jne.ir/article-1-1274-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645