تأثیر اجرای طرح مشاوره و راهنمایی تحصیلی توسط استاد راهنما بر میزان اضطراب دانشجویان کارشناسی پرستاری
|
راضیه امینی ، مینا جوزی ، مریم مقیمیان ، پروانه خراسانی |
، R_amini@pnu.iaun.ac.ir |
|
چکیده: (30706 مشاهده) |
مقدمه: تحصیل در سطوح دانشگاهی با توجه به تفاوت در ماهیت آموزشی و تغییر در نقش افراد از دانشآموزی به دانشجویی همواره میتواند با خطرات و آسیبهای روانی همچون اضطراب همراه باشد. درگیر شدن اساتید در امور تحصیلی و روانی دانشجویان میتواند راهکاری مناسب جهت یافتن پتانسیلها در دانشگاه و همچنین کشف زودرس مشکلات دانشجویی و خنثی نمودن آنها قبل از آن که به یک معضل عمومی تبدیل گردند، شود.
روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با هدف تعیین تأثیر اجرای طرح مشاوره و راهنمایی تحصیلی توسط استاد راهنما بر اضطراب دانشجویان به صورت دو گروهی و قبل و بعد از مداخله انجام گردید. ابتدا به کمک پرسشنامه استاندارد کتل سطح اضطراب دانشجویان اندازهگیری و سپس برنامه مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما برای گروه آزمون اجرا گردید. سپس مجدداً سطح اضطراب در هر دو گروه (کنترل و آزمون) اندازهگیری گردید.
یافتهها: گروههای مورد مطالعه از نظر اطلاعات دموگرافیک با یکدیگر همگون بودند. آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین اضطراب دانشجویان قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار وجود ندارد (56/0=p). همچنین آزمون t مستقل نشان میدهد که بین میانگین اضطراب دانشجویان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد (001/0=p).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که راهنمایی تحصیلی منجر به اتصال محکم بین دانشجو و استاد و در نتیجه کمک به حل مشکلات احتمالی موجود در برنامههای آموزشی و جلوگیری از اتلاف زمان و رفع نواقص موجود در برنامهها خواهد گردید. |
|
واژههای کلیدی: اضطراب، مشاوره تحصیلی، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 673 kb]
(2399 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/14 | پذیرش: 1392/10/1 | انتشار: 1392/10/1
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|