:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران
لطفعلی خانی ، مظفر غفاری
دانشگاه آزاد اسلامی شاهین دژ ، khani.ali32@yahoo.com
چکیده:   (17331 مشاهده)
مقدمه: سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی بر میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران تأثیر دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی با میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از پرستاران استان آذربایجان غربی در سال 1392 بودند که با استفاده روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‎ها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی میان گروهی Katarzyna Pazhak، مقیاس هوش فرهنگی Ang و همکاران و مقیاس محقق ساخته نگرش پرستار نسبت به آموزش بیمار استفاده شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. سطح معناداری برای کلیه آزمون‎ها برابر با 05/0>p در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بین نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران با متغیر سرمایه اجتماعی میان گروهی (379/0=r و 002/0=p)، خرده مقیاس فراشناخت هوش فرهنگی (584/0=r و 001/0=p)، خرده مقیاس شناخت هوش فرهنگی (412/0=r و 001/0=p)، خرده مقیاس انگیزشی هوش فرهنگی (605/0=r و 001/0=p) و خرده مقیاس رفتاری هوش فرهنگی (675/0=r و 001/0=p) رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. نتایج ضریب همبستگی چندمتغیری به روش Enter نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی میان گروهی و خرده مقیاس‎های هوش فرهنگی در تبیین متغیر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران (526/0=2R) سهم داشتند. نتیجه‌گیری: آموزش به بیمار از مسؤولیت‌های اصلی پرستاران می‌باشد. از آنجا که نتایج به دست آمده نشان داد بین سرمایه اجتماعی میان گروهی و خرده مقیاس‌های هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین برای افزایش عملکرد آموزشی پرستاران لازم هست سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی آنان، از طریق آموزش گروهی تقویت شود.
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی میان گروهی، هوش فرهنگی، نگرش پرستاران، آموزش، بیماران
متن کامل [PDF 712 kb]   (2615 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/5/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها