بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران
|
لطفعلی خانی ، مظفر غفاری |
دانشگاه آزاد اسلامی شاهین دژ ، khani.ali32@yahoo.com |
|
چکیده: (17331 مشاهده) |
مقدمه: سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی بر میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران تأثیر دارد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی با میزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از پرستاران استان آذربایجان غربی در سال 1392 بودند که با استفاده روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی میان گروهی Katarzyna Pazhak، مقیاس هوش فرهنگی Ang و همکاران و مقیاس محقق ساخته نگرش پرستار نسبت به آموزش بیمار استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. سطح معناداری برای کلیه آزمونها برابر با 05/0>p در نظر گرفته شد. یافتهها: بین نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران با متغیر سرمایه اجتماعی میان گروهی (379/0=r و 002/0=p)، خرده مقیاس فراشناخت هوش فرهنگی (584/0=r و 001/0=p)، خرده مقیاس شناخت هوش فرهنگی (412/0=r و 001/0=p)، خرده مقیاس انگیزشی هوش فرهنگی (605/0=r و 001/0=p) و خرده مقیاس رفتاری هوش فرهنگی (675/0=r و 001/0=p) رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. نتایج ضریب همبستگی چندمتغیری به روش Enter نشان داد که متغیر سرمایه اجتماعی میان گروهی و خرده مقیاسهای هوش فرهنگی در تبیین متغیر نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران (526/0=2R) سهم داشتند. نتیجهگیری: آموزش به بیمار از مسؤولیتهای اصلی پرستاران میباشد. از آنجا که نتایج به دست آمده نشان داد بین سرمایه اجتماعی میان گروهی و خرده مقیاسهای هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بیماران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراین برای افزایش عملکرد آموزشی پرستاران لازم هست سرمایه اجتماعی میان گروهی و هوش فرهنگی آنان، از طریق آموزش گروهی تقویت شود. |
|
واژههای کلیدی: سرمایه اجتماعی میان گروهی، هوش فرهنگی، نگرش پرستاران، آموزش، بیماران |
|
متن کامل [PDF 712 kb]
(2615 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1397/5/3 | انتشار: 1397/5/3
|
|
|
|