[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت
فاطمه چراغی ، سیده زهره مرتضوی ، فرشید شمسایی ، عباس مقیم بیگی
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Shamsaei@umsha.ac.ir
چکیده:   (14499 مشاهده)
مقدمه: آموزش کافی و کنترل‌ متابولیکی مطلوب می‌توانند پیامد بالینی کودکان دیابتی را بهبود بخشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان سنین 10 تا 14 ساله مبتلا به دیابت مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات دیابت شهر همدان در سال 1392، انجام گرفت. روش: در این مطالعه شبه ‌تجربی تک گروهی پیش آزمون- پس آزمون با روش نمونه‌گیری تصادفی، 40 کودک به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت توانمندسازی کودک در مدیریت قندخون، 4 جلسه آموزش گروهی 30 تا 45 دقیقه‌ای برگزار شد و سپس کتابچه آموزشی در اختیار آنان قرار داده شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل برگه ثبت مقادیر گلوکز خون و پرسشنامه رفتارهای مدیریتی کودک دیابتی بود. آلفای کرونباخ 74/0-93/0 نمایانگر پایایی مناسب حیطه‌های پرسشنامه بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS v.19 و آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌زوج و ضریب پیرسون در سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات رفتارهای ‌مدیریتی کودک در چهار حیطه اندازه‌گیری قندخون (001/0>p، 44/7=t)، اصول انسولین درمانی (001/0>p، 43/7=t)، رژیم غذایی (001/0>p، 72/9=t) و انجام فعالیت‌های بدنی (001/0>p، 18/12=t) قبل و بعد از آموزش، میانگین قندخون ثبت شده در طول یک هفته (001/0>p، 97/3-=t) قبل و بعد از آموزش و همچنین هموگلوبین ‌گلیکوزیله قبل و سه ماه بعد از آموزش (001/0>p، 23/5-=t) تفاوت معناداری آماری داشتند. نتیجه‌گیری: آموزش مدون و ارتقاء توانمندسازی کودک دیابتی 14-10 ساله در اندازه‌گیری قندخون، رعایت اصول انسولین درمانی، رعایت رژیم‌ غذایی و انجام فعالیت‌‌های بدنی موجب کاهش میانگین قندخون و هموگلوبین‌ گلیکوزیله کودک شد. بنابراین آموزش مدون و درگیر نمودن کودک دیابتی در امر مراقبت و درمان سبب بهبود مدیریت قندخون می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، کودکان، دیابت نوع یک، مدیریت، کنترل قندخون
متن کامل [PDF 695 kb]   (18475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/1 | پذیرش: 1393/4/3 | انتشار: 1393/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheraghi F, Mortazavi S, Shamsaei F, Moghimbeigi A. Effect of education on management of blood glucose in children with diabetes. 3 JNE 2014; 3 (1) :1-11
URL: http://jne.ir/article-1-286-fa.html

چراغی فاطمه، مرتضوی سیده زهره، شمسایی فرشید، مقیم بیگی عباس. بررسی تأثیر آموزش بر مدیریت قندخون کودکان مبتلا به دیابت. آموزش پرستاری. 1393; 3 (1) :1-11

URL: http://jne.ir/article-1-286-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645