تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی مادران دارای نوجوان مبتلا به کم خونی فقرآهن
|
فاطمه السادات سید نعمت اله روشن ، حسن ناویپور ، فاطمه الحانی |
دانشگاه تربیت مدرس ، naviporh@modares.ac.ir |
|
چکیده: (17850 مشاهده) |
مقدمه: کم خونی فقرآهن شایعترین بیماری خونی بوده و مانند سایر بیماریهای مزمن، جنبههای کیفیت زندگی بیمار و مادر به عنوان مراقب اصلی را تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعه حاضر به منظور تعیین اثر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر کیفیت زندگی مادران دارای نوجوان مبتلا به کم خونی فقرآهن در سال 1392 و در شهر تهران انجام گردیده است. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کاربردی است که با انتخاب 60 مادر دختر نوجوان مبتلا به کم خونی فقرآهن در دو گروه آزمون و کنترل از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت میباشد. الگوی توانمندسازی خانواده محور در گروه آزمون اجرا و پس آزمون 5/1 ماه بعد از مداخله انجام شد. یافتهها: میانگین امتیاز کیفیت زندگی مادران قبل از مداخله در گروه آزمون برابر با 89/6 ±63/54 و در گروه کنترل برابر با 66/7±50/54 بود که با آزمون تیمستقل بین دو تفاوت معناداری وجود نداشت (94/0=p) در حالی که بعد از مداخله میانگین امتیاز کیفیت زندگی مادران در گروه آزمون برابر با 20/4±13/60 و در گروه کنترل برابر با 09/7±46/54 گردید که با آزمون تیمستقل اختلاف معناداری بین میانگین نمرات کیفیت زندگی دو گروه مشاهده گردید (001/0p<). همچنین با انجام آزمون تیزوجی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون از نظر نمرات کیفیت زندگی تفاوت معناداری (001/0p<) مشاهده شد. در حالی که در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود (851/0=p). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که اجرای الگوی توانمندسازی خانواده محور در افزایش کیفیت زندگی مادران دارای نوجوان مبتلا به کم خونی فقرآهن مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود پژوهشهایی در سطح وسیعتر در زمینه اثربخشی این الگو برای سایر بیماریهای مزمن نیز انجام گردد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت زندگی، توانمندسازی، کم خونی فقرآهن، دختران نوجوان، مادران |
|
متن کامل [PDF 748 kb]
(2406 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/9 | پذیرش: 1393/4/17 | انتشار: 1393/4/17
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|