[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 26-12 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب یادگیری بالینی پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ویژه قلب
منیر نوبهار
دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، nobahar43@Semums.ac.ir
چکیده:   (11382 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مرکز هویت انسانی و مشارکت اجتماعی است، عوامل فرهنگی اجتماعی بر تجارب یادگیری پرستاران تازه وارد در بخش مراقبت ویژه قلب، تأثیرگذار می‌باشد. هدف این مطالعه تبیین تجارب یادگیری بالینی پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ویژه قلب بود. روش: این پژوهش یک تحقیق کیفی بود که در آن از نمونهگیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع استفاده شد و 18 مشارکت‌کننده در سمنان طی سالهای 92-1391 با سؤالات باز مورد مصاحبه قرار گرفتند. روش اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. مصاحبهها به صورت دیجیتالی ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نوشته شد و به روش تحلیل محتوایی مرسوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها، چهار درون‌مایه که بیانگر تجارب یادگیری بالینی پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ویژه قلب است، استخراج گردید. این درون‌مایه‌ها شامل «چالش‌های آموزش پایه»، «یادگیری خود راهبر»، «برخورداری از حمایت» و «نظارت اثربخش» بود. این درون‌مایه‌ها، متأثر از نقش پرستار و محیط در تجارب یادگیری بالینی می‌باشد. درونمایه اصلی «یادگیری موقعیتی» بود. پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ویژه قلب با تلفیق این درون‌مایه‌ها به یادگیری بالینی دست می‌یافتند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه برای پرستاران تازه‌ وارد به بخش مراقبت ویژه قلب در شناخت استراتژی‌هایی یادگیری در حیطه‌های دانش، نگرش و عملکرد، ارزشمند است. براساس یافته‌های این مطالعه، مدیران، مسؤولین و مربیان پرستاری می-توانند با بهبود شرایط آموزش پرستاری و تقویت انگیزه یادگیری فردی، ایجاد محیط‌های حمایتی و ارتقاء سیستم‌های نظارتی، زمینه را برای یادگیری بالینی بهتر در پرستاران تازه‌ وارد در بخش‌های مراقبت ویژه قلب فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: پرستاران، آموزش پرستاری، یادگیری بالینی، یادگیری موقعیتی، مراقبت ویژه قلب
متن کامل [PDF 831 kb]   (2370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/4/17 | پذیرش: 1393/4/17 | انتشار: 1393/4/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nobahar M. New nurses' clinical learning experience in the critical coronary care units (CCCU). 3 JNE 2014; 3 (2) :12-26
URL: http://jne.ir/article-1-315-fa.html

نوبهار منیر. تجارب یادگیری بالینی پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ویژه قلب. آموزش پرستاری. 1393; 3 (2) :12-26

URL: http://jne.ir/article-1-315-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645