:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی میان فردی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد تهران پزشکی
سمیرا شاهجوئی ، شمس الملوک جلال‌منش ، ابراهیم ابراهیمی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ، s.shahjooie@gmail.com
چکیده:   (18083 مشاهده)
مقدمه: در حوزه پرستاری، تفکر انتقادی از ارکان ضروری برای پرستار محسوب می‌شود که در این راستا یکی از ویژگی‌های پرستار دارای تفکر انتقادی، داشتن مهارت‌های ارتباطی بین فردی مناسب است. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی بین فردی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران سال 1392 بود. روش: این مطالعه توصیفی همبستگی برروی 300 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه‌های استاندارد گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و مهارت‌های ارتباطی بین فردی بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS v.17 استفاده گردید. یافته‌ها: بیشترین درصد دانشجویان (71%) گرایش به تفکر انتقادی متزلزل داشتند و مهارت‌های ارتباطی بین فردی آن‌ها (52%) در حد خیلی ضعیف بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی بین فردی تفاوت آماری مستقیم و معناداری وجود داشت (0001/0=p، 62/0=r). نتیجه‌گیری: دانشجویان، دارای مهارت‌های ارتباطی بین فردی خوب، از گرایش به تفکر انتقادی مثبت‌تری برخوردارند و افراد با گرایش به تفکر انتقادی منفی دارای مهارت‌های ارتباطی بین فردی ضعیف‌تر می‌باشند. بنابراین توصیه می‌گردد مسؤولان، مدیران و مدرسان پرستاری خواه در عرصه بالین و یا آموزش تئوری به مهارت‌های ارتباطی بین فردی که براساس یافته‌های به دست آمده از پژوهش موجب توسعه و بهبود تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و پرستاران می‌گردد، توجه نماید.
واژه‌های کلیدی: تفکر، انتقادی، ارتباط بین فردی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 675 kb]   (2962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/26 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار: 1393/8/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها