:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 30-23 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط میزان توانمندی با دانش مرتبط به بیماری و شاخص‌های کنترل متابولیک در بیماران دیابتی نوع 2
حسین ابراهیمی ، مهدی صادقی ، رسول اشرفی
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، mahdisadeghi@shmu.ac.ir
چکیده:   (11233 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شرایط مزمن بیماری دیابت و تأثیر گسترده آن بر جنبه‌های مختلف زندگی، تغییر رویکرد سنتی به توانمندسازی در آموزش و مراقبت بیماران دیابتی می‌تواند با ایجاد بستر مناسب زمینه‌ساز بهبود خودمراقبتی و وضعیت بالینی در بیماران دیابتی باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان توانمندی با دانش مرتبط با بیماری و شاخص‌های کنترل متابولیک در بیماران دیابتی نوع 2 صورت پذیرفت. روش: این مطالعه توصیفی- مقطعی برروی 156 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش دانش، پرسشنامه سنجش توانمندی (DES-28) و چک لیست ثبت آزمایشات (هموگلوبین A1C، قندخون ناشتا و غیرناشتا، کلسترول، تری‌گلیسرید و لیپوپروتئین با چگالی بالا و چگالی پایین) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و کای مجذور استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سن بیماران مورد مطالعه 18/6±11/48 و اکثر آن‌ها زن 8/62% بودند. بین میانگین نمره توانمندی و نمره دانش بیماران ارتباط معنادار مثبت وجود داشت (01/0=p). همچنین ارتباط آماری معنادار بین شاخص‌های هموگلوبین A1C، قندخون ناشتا و غیرناشتا، کلسترول، تری‌گلیسرید و HDL با توانمندی وجود داشت ولی با LDL ارتباط معنادار نبود و بیماران با توانمندی بالاتر از مقادیر مطلوب‌تر این شاخص‌ها برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش مبنی بر همراهی ارتقاء سطح دانش با افزایش توانمندی و بهبود شاخص‌های بالینی در بیماران دیابتی، به نظر می‌رسد از طریق آموزش‌های مستمر و افزایش سطح دانش و توانمندی بیماران، می‌توان به پیآمدهای مطلوب‌تری از زندگی در این بیماران دست یافت.
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع 2، توانمندی، دانش، کنترل متابولیک
متن کامل [PDF 669 kb]   (2135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/15 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها