[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 83-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری و فرسودگی شغلی زنان پرستار
معصومه مهرآفرید ، مسعود خاکپور ، محمود جاجرمی ، ابراهیم علیزاده موسوی
دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) ، Msd_khakpour@yahoo.com
چکیده:   (24460 مشاهده)
مقدمه: پرستاران به دلیل شرایط سخت شغلی، با عوامل تنیدگی‌زای متعددی روبه‌رو می‌باشد که می‌تواند بر سلامتی جسمی و روانی و همچنین شرایط شغلی آن‌ها تأثیر بگذارد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری و فرسودگی شغلی پرستاران بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه آماری مورد نیاز این پژوهش به صورت تصادفی منظم از بین پرستاران زن شاغل به کار در بیمارستان‌های دولتی شهرستان قوچان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی (MBI) مسلش و جکسون، مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه سخت‌رویی کوباسا انجام گردید. آموزش خوش‌بینی، به صورت گروهی و طی 8 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج آزمون t نشان داد میزان فرسودگی شغلی در پرستاران براساس تأهل، شرایط کار، سن و رسمی یا قراردادی بودن تفاوت معناداری (001/0>p) دارد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی منجر به افزایش معنادار سخت‌رویی و تاب‌آوری (001/0>p) و منجر به کاهش معنادار فرسودگی شغلی (001/0>p) در پرستاران شده است و این بدان معنی است که آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری و فرسودگی شغلی پرستاران تأثیر معناداری داشته است (001/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به شرایط استرس‌زای شغل پرستاران، مداخله‌های روان‌شناختی با هدف افزایش سخت‌رویی و تاب‌آوری می‌تواند فرسودگی شغلی آن‌ها را کاهش داده و رضایت شغلی و بهبود کیفیت خدمات حاصل گردد.
واژه‌های کلیدی: مثبت‌اندیشی، سخت‌رویی، تاب‌آوری، فرسودگی شغلی، پرستاران
متن کامل [PDF 724 kb]   (4368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/25 | پذیرش: 1394/1/31 | انتشار: 1394/1/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehafarid M, Khakpour M, Jajarmi M, Alizadeh mousavi A. Effectiveness of positive thinking training on hardiness & resilience and Job burnout in women nurses. 3 JNE 2015; 4 (1) :72-83
URL: http://jne.ir/article-1-447-fa.html

مهرآفرید معصومه، خاکپور مسعود، جاجرمی محمود، علیزاده موسوی ابراهیم. تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی بر سخت‌رویی، تاب‌آوری و فرسودگی شغلی زنان پرستار. آموزش پرستاری. 1394; 4 (1) :72-83

URL: http://jne.ir/article-1-447-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645