:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 68-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش‌آموزان دبیرستانی
امیر عزیزی ، سودابه اسماعیلی، مهدی اسماعیلی، نگین پیدا
دانشجوی دکترا دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، amir28144@gmail.com
چکیده:   (8994 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بر نحوه و چگونگی استفاده افراد از اینترنت تأثیر می‌گذارد؛ هدف پژوهش تعیین همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان شهر جلفا در سال 1392 بود و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از سیاهه شخصیتی هگزاکو "Personality Inventory Hexaco" و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ "Internet Addiction Test" استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه شخصیتی هگزاکو براساس آلفای کرونباخ بین 71/0 تا 81/0 درصد و پایایی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت 91/0 درصد برآورد شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار 20 .SPSS v مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از میان ابعاد شخصیتی تنها بعد برون‌گرایی، تهییج ‌پذیری و تجریه ‌پذیری با اعتیاد اینترنتی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد ابعاد شخصیتی تهییج ‌پذیری و تجربه‌پذیری پیش‌بینی‌کننده خوبی برای اعتیاد اینترنتی می‌باشند و حدود 63 درصد واریانس مربوط به اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کنند؛ به طوری که ابعاد تهییج ‌پذیری با بتای 40/0 و تجربه‌ پذیری با بتای 27/0- در پیش‌بینی نتایج مؤثر هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه اعتیاد به اینترنت از طریق ابعاد شخصیتی قابل پیش‌بینی است؛ لذا نتایج این پژوهش نکات مهمی در زمینه آموزش دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد به اینترنت و مداخلات درمانی برای کنترل بدکارکردی روان‌شناختی آنها به همراه دارد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد، اینترنت، هگزاکو
متن کامل [PDF 234 kb]   (2590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۳


XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها