بررسی تجربیات پرستاران و دانشجویان از اجرای مدل پرسپتورشیپ در کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری
|
فرشته آئین ، سید علی محمد هاشمی نیا ، جعفر مقدسی |
د ع پ شهر کرد ، fereshtehaein@yahoo.com |
|
چکیده: (53925 مشاهده) |
مقدمه: آموزش بالینی پرستاری جزء حیاتی برنامه درسی این رشته است که نیازمند مشارکت مؤثر و ارتباط اثربخش و هدفمند دانشکده و بیمارستان و حمایت آموزشی از دانشجویان در بالین است. این مطالعه با هدف بررسی تجربیات دانشجویان و پرستاران بالینی از اجرای مدل پرسپتورشیپ در آموزش کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری انجام گرفته است.
روش: این مطالعه یک مطالعه کیفی با رویکرد آنالیز محتوا بود که به بررسی تجربیات دانشجویان پرستاری و پرستاران پرسپتور از اجرای مدل پرسپتورشیپ در کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری پرداخته است. پس از اجرای مدل پرسپتورشیپ به مدت یک سال، جمعآوری دادهها از طریق انجام مصاحبه عمیق با 15 دانشجوی پرستاری و 3 پرستار پرسپتور که با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه شده بودند انجام گردید.
یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با دانشجویان کارورز و پرستاران پرسپتور، 10 تم را پدیدار ساخت که عبارت بودند از: هدفمند شدن کارورزی، همکاری بیشتر دانشجو، به دام انداختن فرصتهای یادگیری، مسؤولیتپذیری در قبال آموزش دانشجو، دفاع از حقوق دانشجو، احساس امنیت در مقابل سردرگمی، تعلق به تیم پرستاری، پذیرش تدریجی مدل، کسب استقلال و ارزشیابی عادلانه بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدل پرسپتورشیپ میتواند به عنوان یکی از مدلهای مناسب در آموزش بالینی دوره کارآموزی در عرصه دانشجویان پرستاری با فراهم کردن شرایط مناسب یادگیری به منظور شکلدهی مهارتهای اساسی و توانمندیهای حرفهای دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: مدل پرسپتورشیپ، کارآموزی در عرصه، دانشجویان پرستاری |
|
متن کامل [PDF 691 kb]
(140 دریافت)
|
نوع مطالعه: کیفی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/8/18 | انتشار: 1391/8/25
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|