[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 64-56 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
بهاره رضایی نیک ، مریم رسولی ، خورشید وسکویی اشکوری ، حمید علوی مجد ، فائزه ترابی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Rassouli.m@gmail
چکیده:   (5458 مشاهده)
مقدمه: بسیاری معتقدند که حضور فعال همکاران بالینی در امر آموزش، یکی از عوامل تسهیل کننده اهداف آموزشی به شمار می­رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع و عوامل تسهیل کننده همکاری پرستاران بخش، در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در بیمارستان های تهران در سال 1393 انجام گرفته است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، 384 نمونه از بخش­هایی که دانشجویان پرستاری در آن مشغول به کارآموزی بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه­ی ویژگی­های جمعیت شناختی بود. داده‌ها با کمک نرم‌افزارSPSS  نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل گردید.
یافته‌ها: وضعیت پرستاران در ارتباط با موانع همکاری نشان داد، 1/57 درصد پرستاران موانع فردی را که مهم‌ترین آن‌ها شلوغی نوبت صبح و خستگی پرستاران است، 5/26 درصد موانع ساختاری را که مهم‌ترین آن برنامه‌ریزی ضعیف آموزشی است و 4/16 درصد موانع مدیریتی را که مهم‌ترین آن‌ها شکایت بیمار یا همراه او مبنی بر انجام امور پرستاری توسط دانشجویان را  به‌عنوان مهم‌ترین موانع دانستند. برخورداری پرستاران از دانش و مهارت کافی (21 درصد)، فراهم کردن محیط حمایت‌کننده و برنامه‌ریزی آموزشی مناسب (8/57 درصد،)، مشخص شدن شرح وظایف دانشجویان، مشخص بودن فرد پاسخگوی عملکرد دانشجویان (2/21 درصد،) مهم‌ترین عوامل تسهیل‌کننده‌ همکاری در امر آموزش از نظر پرستاران شناخته شدند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که یکی از مشکلات و موانع موجود، مربوط به موانع فردی هست، به نظر می‌رسد کاهش یا بهبود این چالش با رفع موانع همکاری پرستاران و افزایش تسهیل‌کننده‌ها مؤثر هست؛ این امر مستلزم همکاری میان مربی، پرستاران بالینی، سوپروایزر آموزشی، سرپرستاران، مدیران پرستاری، مسؤول برنامه ریزی آموزشی و سایر مسؤولین رده‌بالای مدیریتی است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی دانشجویان، موانع، تسهیل‌کننده‌ها، پرستاران
متن کامل [PDF 610 kb]   (2006 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/6/16 | پذیرش: 1395/8/21 | انتشار: 1396/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezaei nik B, rassuli M, vaskooi eshkvari K, alavi majd H, torabi F. Evaluating the Obstacles and Facilitators of Clinical Nurses' Cooperation in Clinical Education of Nursing Students. 3 JNE 2017; 6 (4) :56-64
URL: http://jne.ir/article-1-515-fa.html

رضایی نیک بهاره، رسولی مریم، وسکویی اشکوری خورشید، علوی مجد حمید، ترابی فائزه. بررسی موانع و تسهیل کننده های همکاری پرستاران بخش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری . آموزش پرستاری. 1396; 6 (4) :56-64

URL: http://jne.ir/article-1-515-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( مهر و آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645