بررسی ارتباط هوش اجتماعی و اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرستان های مراغه و بناب در سال 1393
|
مظفر غفاری ، نادر حاجلو ، شهناز بایرامی |
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، ghaffari@yahoo.com |
|
چکیده: (12821 مشاهده) |
مقدمه: هوش اجتماعی و اخلاقی در محیط های دانشگاهی که از لحاظ تفاوت های فردی و شخصیتی از تنوع بسیاری برخوردار هستند، باعث افزایش سازگاری دانشجویان شده و عملکرد تحصیلی آنان تحت تاثیر قرار میدهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط هوش اخلاقی و اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری این تحقیق شامل 333 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای آزاد و دولتی شهرستانهای بناب و مراغه در سال 1393 بودند که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از نسخه فارسی پرسشنامههای هوش اجتماعی تت و هوش اخلاقی لنیک و کیل استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیر هوش اجتماعی (394/0=r و 00/0= P)، مولفه دلسوزی (320/0=r و00/0= P)، مولفه مسئولیت پذیری (243/0=r و00/0= P)، مولفه بخشش (436/0=r و00/0= P) و مولفه درستکاری هوش اخلاقی (263/0=r و00/0= P)رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که متغیر هوش اجتماعی و خرده مقیاس های هوش اخلاقی در تبیین متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان (3/41% ) سهم دارند.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط مستقیم عملکرد تحصیلی با هوش اجتماعی و مولفه های هوش اخلاقی، به نظر می رسد هوش اجتماعی و اخلاقی باعث افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان میشود. |
|
واژههای کلیدی: هوش اجتماعی، اخلاقی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 280 kb]
(4615 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/23 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1394/8/30
|
|
|
|