بررسی تأثیر آموزش اصول اخلاق پرستاری بر قضاوت اخلاقی پرستاران
|
امیر عزیزی ، محمدعلی سپهوندی ، جواد محمدی |
دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، javad.m60@gmail.com |
|
چکیده: (10911 مشاهده) |
مقدمه: قضاوت نسبت به مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفهای پرستاران محسوب میشود. ترویج اصول عملکرد حرفهای از طریق تأکید بر مبانی اخلاقی یکی از روشهای تقویت تصمیمگیری اخلاقی پرستاران به شمار میآید؛ به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخلاق پرستاری بر قضاوت اخلاقی پرستاران انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) میباشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران یکی از بیمارستانهای شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از انجام آزمون قضاوت اخلاقی به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسهای (هفتهای یک جلسه گروهی 90 دقیقهای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه آزمایشی، به منظور سنجش متغیر وابسته، مجدداً آزمون قضاوت اخلاقی به عنوان پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله، کاهش معناداری در میانگین نمرات قضاوت اخلاقی در گروه آزمایش مشاهده شده است (035/0 P=)؛ به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معناداری قضاوت اخلاقی پرستاران در گروه آزمایشی را ارتقاء بخشیده است.
نتیجهگیری: آموزش اصول اخلاق پرستاری ممکن است باعث افزایش قضاوت اخلاقی پرستاران گردد؛ بنابراین این مداخله به عنوان برنامهای موثر در ارتقای قضاوت اخلاقی کاربرد دارد و میتوان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفهای پرستاران کمک کرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، اخلاق، قضاوت، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 240 kb]
(3569 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/9 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|