[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع آموزش و برقراری ارتباط با بیمار از دید پرستاران بیمارستانهای شهر جیرفت در سال 1394 ‌
حمیده سعیدی گراغانی ، عصمت نوحی
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (5519 مشاهده)
مقدمه: ارتباط آموزشی موثر ،اولین گام برای آموزش  بیماران است. ‏بهبود‎ ‎ارتباط موثر ‎با‎ ‎بیمار‎ ‎باعث‎ ‎توانمندشدن پرستاردر‎ ‎به‎ ‎دست‎ ‎آوردن‎ ‎اطلاعات‎ ‎و‎ ‎شناسایی‎ ‎مشکلات‎ ‎بیمار‎خواهد بود  مطالعه‎ ‎حاضر‎ ‎با‎ ‎هدف‎ ‎تعیین همبستگی موانع  آموزش و برقراری ارتبا ط  با  بیمار از دید پرستاران  بیمارستا ن های شهرجیرفت درسال1394‏ انجام‎ ‎شد‎.‎‏ ‏
روش: در این مطالعه توصیفی-  تحلیلی، 200 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر جیرفت‏ به صورت تمام شماری سرشماری در سال 1394 وارد مطالعه شدند.  ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق دو  پرسشنامه که یکی با 27 گزینه در ارتباط با موانع آموزش به بیمار و دیگری با 30 گزینه مربوط به موانع برقراری ارتباط موثر پرستار- بیمار بوده است.روایی هر دو ابزار  با استفاده از روایی محتوا و استناد به منابع معتبر و  کسب نظرات از اساتید صاحب نظر تعیین شد. همچنین پایایی پرسشنامه ها   با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ  به ترتیب 86/0 r-  و 78/0 r-  تعیین گردید
یافته ها: بر اساس نتایج ، ویژگیهای شغلی با میانگین و  انحراف معیار نمره  628/0  ±896/ 3 ‏‏، مهمترین مانع ارتباطی با بیمار بود. همچنین عوامل محیطی با میانگین و  انحراف معیار نمره   543/0 ± 36/ 4‏‏، مهمترین عامل از موانع آموزشی شناسایی گردید. ‎‏اگرچه با افزایش موانع آموزشی، موانع ارتباط با بیمار نیز افزایش یافت، ولی رابطه معنی دار بین دو گروه از موانع آموزشی و موانع مشاهد نگردید (05/0 p>).‏
نتیجه گیری : با توجه به نتایج، از مهمترین موانع و چالشهای اصلی در برقراری ارتباط آموزشی ، می توان  ویژگیهای شغلی محیطی را نام برد. پیشنهاد می گردد مدیران و برنامه ریزان بالینی با تمرکز بر کاهش موانع بر جلب مشارکت بیشتر پرستاران وتسهیل شرایط لازم برای آموزش بیماران اقدام نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، ارتباط، پرستار، موانع
متن کامل [PDF 766 kb]   (2379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/27 | پذیرش: 1396/6/6 | انتشار: 1396/6/6



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeedi Geraghani H, Nuhi E. Investigation barriers to educating and establishing communication with patient from Nurses perspective of in the hospitals of Jiroft city in the year 2015. 3 JNE 2017; 6 (3) :1-7
URL: http://jne.ir/article-1-572-fa.html

سعیدی گراغانی حمیده، نوحی عصمت. موانع آموزش و برقراری ارتباط با بیمار از دید پرستاران بیمارستانهای شهر جیرفت در سال 1394 ‌ . آموزش پرستاری. 1396; 6 (3) :1-7

URL: http://jne.ir/article-1-572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645