:: دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 9-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش همتا بر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در رابطین بهداشت
منیره رستگار ، حمیدرضا زنده طلب، سید رضا مظلوم، مهری یاوری
کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، monir.rastegar68@gmail.com
چکیده:   (1626 مشاهده)

 مقدمه: سبک­ زندگی ناسالم و مشکلات ناشی از آن، توجه بیشتر به برنامه­های آموزش و ارتقاء سلامت را در میان گروه­های مختلف جامعه ایجاب می نماید. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش همتا بر سبک­زندگی ارتقاء دهنده سلامت در رابطین بهداشت انجام شد.

روش کار: در این مطالعه  نیمه تجربی، ابتدا با نمونه گیری در دسترس، 59 واحد پژوهش از 4مرکز تحت پوشش مرکز بهداشت شماره 3 مشهد براساس نتایج مطالعه مقدماتی انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی، 2مرکز به گروه آزمون (29 نفر) و 2مرکز  دیگر به گروه شاهد (30نفر) اختصاص داده شد. در گروه آزمون بعد از انتخاب آموزش دهندگان همتا، مداخله آموزشی طی 6جلسه 60-45دقیقه ای در قالب گروه­های کوچک و آموزش مشارکتی اجرا شد. در گروه شاهد برنامه متداول مراکز انجام شد. در هر دو گروه، پرسشنامه استاندارد سبک زندگی قبل و 4هفته بعد از مداخله تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار 16-SPSS و آزمونهای تی، من ویتنی، ویلکاکسون و مجذور کای انجام شد.

یافته ها: بعد از مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی در گروه آزمون در مقایسه با قبل از مداخله در تمامی  ابعاد افزایش معنی داری داشت(001/0>P)، در­حالی­که در گروه شاهد در تمامی ابعاد به جز مسئولیت­پذیری سلامتی افزایش معنی­داری مشاهد نشد(05/0P).

نتیجه گیری: آموزش همتا در ارتقاء سبک زندگی رابطین بهداشت موثر است، بنابراین  بکارگیری آموزش همتا در برنامه آموزشی رابطین بهداشت توصیه می­گردد.

واژه‌های کلیدی: آموزش همتا، سبک زندگی، ارتقای سلامت، رابطین بهداشت
متن کامل [PDF 482 kb]   (548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۶



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها