تأثیر روش تدریس بایبی بر میزان یادگیری و یادداری درس مفاهیم پایه دانشجویان رشته پرستاری
|
بهمن یاسبلاغی شراهی ، محمد زارع ، راحله ساریخانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر؛ ایران ، zareeducation@gmail.com |
|
چکیده: (9328 مشاهده) |
مقدمه: بکارگیری صرف روشهای آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز تعلیم و تربیت امروزه نیست؛ در نظامهای آموزشی امروزی، شیوههای جدید و فعال تدریس در فرآیند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از روش تدریس بایبی بر میزان یادگیری و یادداری درس مفاهیم پایه پرستاری بود. روش: این پژوهش از نظر طرح، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و در زمره طرحهای نیمهآزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پژشکی همدان بودند که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 40 دانشجو بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو کلاس 20 نفره گماشته شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمونهای یادگیری (پیشآزمون-پسآزمون با پایایی 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) و یادداری (با پایایی 87/0 و تأیید روایی صوری توسط اساتید) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل با کمک نرمافزار Spss نسخه 18 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میزان یادگیری (016/p=) و یادداری (001/p=) دانشجویانی که با روش تدریس بایبی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشجویانی که به صورت سنتی آموزش دیدهاند، بیشتر است. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر روش تدریس بایبی بر میزان یادگیری و یادداری درس مفاهیم پایه پرستاری، بکارگیری این روش تدریس به مجریان درگیری در حوزه آموزش پزشکی توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: روش تدریس بایبی، یادگیری، یادداری، آموزش پرستاری |
|
متن کامل [PDF 298 kb]
(3294 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/12/24 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|