:: دوره 5، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 52-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر اثربخشی تیم‌های یادگیرنده در دانشجویان پرستاری
فائزه حجتی ، امیرحسین محمد داودی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران ، Faezehhojati@yahoo.com
چکیده:   (9713 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از روش یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش پزشکی و نیز پرستاری رایج شده است. اما هنوز مطالعه درباره کارایی‌ این روش، شرایط و عواملی که برای موفقیت تیم‌های یادگیرنده لازم است، ادامه دارد. این مطالعه قصد دارد تاثیر تأمل (درباره فرایندها و نتایج کار) بر روی اثربخشی تیم‌های یادگیرنده (عملکرد، یادگیری و رضایت) را با تاکید بر نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه (از جانب استاد و همتا) بررسی نماید. روش‌: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 155 دانشجوی رشته پرستاری از دانشگاه آزاد واحد ساوه در سال تحصیلی 92-1391 به روش تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه‌های محقق ساخته در رابطه با پشتیبانی زمینه، تأمل درباره فرایندها و نتایج کار تیم و اثربخشی پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ تحلیل واریانس دوطرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد اثر اصلی تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنی‌دار است. اثر اصلی پشتیبانی زمینه فقط بر روی رضایت معنی‌دار است. با وجود این‌که نقش تعدیل کننده پشتیبانی زمینه در تاثیر تأمل بر روی عملکرد، یادگیری و رضایت معنی‌دار نمی‌باشد، نمودارها نشان داد عملکرد و یادگیری افراد هنگامی‌که تأمل می‌کنند و پشتیبانی زمینه بیشتری دریافت می‌کنند، بالاتر است. بعلاوه، رضایت افراد با وجود تأمل پایین هنگامی‌که پشتیبانی زمینه بالاست، بالاتر است. نتیجه‌گیری: از این یافته‌ها نتیجه می‌شود که تیم‌ها با پشتیبانی زمینه و تأمل بالا اثربخش‌ترند، یعنی از عملکرد، یادگیری و رضایت بالاتری برخوردارند. همچنین هنگامی‌که پشتیبانی زمینه از تیم‌ها بالاست، رضایت از کار تیمی افزایش می‌یابد، حتی اگر تأمل در تیم‌ها کم باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پرستاری، کار تیمی، پشتیبانی زمینه، تأمل، اثربخشی
متن کامل [PDF 374 kb]   (2268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/26 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها