[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
تست::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE 
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 15-9 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوای میزان رعایت رفتارهای مدنی تحصیلی توسط دانشجویان پرستاری
سارا افرازنده ، بتول پورابولی ، سکینه سبزواری
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، s_sabzevari@kmu.ac.ir
چکیده:   (4878 مشاهده)

مقدمه :در هر عرصه ای که انسان دست به رفتار وفعالیت می زند ،بدون تردید اخلاق و ارزش های اخلاقی سهم قابل توجهی را در جهت دهی رفتار وی ایفا می کنند.رفتارهای مدنی-تحصیلی به رفتارهایی اطلاق می شود که ماهیتی ارادی و اختیاری دارند ،جنبه رسمی  و تعریف شده در شرح اعمال و رفتارهای تحصیلی دانشجویان ندارند ،ولی به واسطه تعامل جویی اجتماعی انسان ،همراه با انگیزه های نوع دوستی ،یاری رسانی ،مشارکت فراتر از نقش های رسمی و مشارکت در اجرای قوانین ،مقررات و رسوم آموزشی به مرحله اجرا در می آیند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی میزان رعایت رفتارهای مدنی- تحصیلی وعوامل موثر برآن  در دانشجویان  اجرا شده است.

روش کار:در این مطالعه توصیفی- تحلیلی،نمونه پژوهش شامل290نفر از دانشجویان، دانشکده پرستاری مامایی رازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1394 بودند.نمونه گیری به شیوه سرشماری انجام شد.ابزار مورد استفاده برای جمع­اوری داده­های پژوهش پرسشنامه رفتارهای مدنی تحصیلی(ECBQ)بود.پرسشنامه ها بین دانشجویان توزیع وبه روش خود اظهاری تکمیل گردید . داده ها با استفاده از آزمون­های آمار توصیفی و تحلیلی(ضریب همبستگی پیرسون،تی مستقل، ANOVA) در نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نمره رفتارهای مدنی- تحصیلی دانشجویان با میانگین (7/73±66/64)در سطح مطلوب قرار داشت بین نمره رفتارهای مدنی- تحصیلی با متغیر سن(0/001=p)ارتباط مثبت ومعنا داری مشاهده شد ،همچنین بین نمرات رفتارهای مدنی دختران وپسران(0/001=p)، و مجردین  و متاهلین  (0/001=p) تفاوت آماری  معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری : آموزش عالی نیازمند افزایش تمرکز روی آموزش اخلاق در برنامه ها و پروژه های علمی برای دانشجویان می باشد. با توجه به نتایج مطالعه انجام شده.اگر اعتقادات مذهبی و رفتارهای مدنی در کنار هم تقویت شوند، ممکن است که قادر به تربیت کارمندان بهتر در آینده باشیم.

واژه‌های کلیدی: رفتارهای مدنی تحصیلی، دانشجویان، پرستاری
متن کامل [PDF 706 kb]   (2296 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی-کمی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/26 | پذیرش: 1396/2/3 | انتشار: 1396/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrazandeh S S, Pouraboli B, Sabzevari S. A survey on the educational citizenship behavior observance by Nursing students. 3 JNE 2017; 6 (1) :9-15
URL: http://jne.ir/article-1-604-fa.html

افرازنده سارا، پورابولی بتول، سبزواری سکینه. واکاوای میزان رعایت رفتارهای مدنی تحصیلی توسط دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری. 1396; 6 (1) :9-15

URL: http://jne.ir/article-1-604-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه آموزش پرستاری Journal of Nursing Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645